Mutlu Yaşam

Anksiyete Nedir? Ergenleri Nasıl Etkiler? 3 ipucu

Anksiyete ne demek? Anksiyete belirtileri nedir? Anksiyete bozukluğu nasıl hissettirir?

Anksiyete Nedir? Kaygı Belirtileri Nedir?

Anksiyete nedir? Yaygın anksiyete bozuklukları nedir? Sınav anksiyete nasıl geçer? Sosyal anksiyete belirtileri nedir? Sınav performansını olumsuz etkileyen sınav kaygısı neden olur? Performans anksiyetesi denilen durum nedir? Anksiyete ne demek ve kaygı duygusu nasıl geçer? Tüm bu soruların cevaplarını birlikte inceleyeceğiz.

Anksiyete genellikle yüksek enerjili bir durum ve depresyon düşük enerjili bir durum olarak kabul edilir.

Anksiyete ve depresyon düşündüğünüzden daha yakından ilişkilidir. Depresyonu olan bir kişi sıklıkla, muhtemelen panik atak geçirme derecesine kadar, çok fazla endişe yaşayabilir. Anksiyete bozuklukları, yaygın sinirlilik ve endişeden fazlasını içerir. Diğer insanların iki kez düşünmeyeceği şeyler hakkında korkunç bir korkuya neden olabilirler. Anksiyete bozukluğu olan birçok kişi, düşüncelerinin mantıksız olduğunu tam olarak kavrar. Ama yine de onları durduramazlar. İç kontrolü kaybetme duygusu onlara musallat olur. Bu kaygı, depresyona giriş yollarından biridir. Detaylı İncele: yaygın anksiyete belirtileri nasıl başlar?

anksiyete belirtileri nedir
Anksiyete nasıl geçer

Anksiyete en çok kimlerde görülür? Anksiyete ne demek?

Bugün sadece kısmen anlaşılan nedenlerle, kaygı bozukluğu yaşayan bireylerin beyinlerindeki savaş ya da kaç merkezi, gerçek bir tehdit olmadığında bile harekete geçiyor. Sürekli bir endişe halinde olmak, görünmez bir yırtıcı tarafından takip edilmeye benzer. Tehlikede olma hissi asla kaybolmaz. Her zaman tetikteler.

Oysa ara sıra kaygılı ve endişeli olmak yaşamın normal bir parçasıdır.

Bir ilişkide çatışma, işte bir sorun, yaklaşan büyük bir sınav veya ileride önemli bir karar olduğunda, insanların endişeli hissetmeleri yaygındır. Ancak kaygı bozuklukları, geçici endişe veya korkudan fazlasını içerir. Anksiyete bozukluğu olan kişilerde kaygı ortadan kalkmaz. Duyguların günlük işlevlerine müdahale ettiği noktaya kadar zamanla daha da kötüleşir.

anksiyete nasıl düzelir
Anksiyete düşünceleri nelerdir

Yaygın Anksiyete Nedir? Gençlerde Etkisi Nasıldır?

Anksiyete, günümüz dünyasında yaşam kalitesini bozan önemli etkenlerden birisidir. Dünya Sağlık Örgütü WHO raporuna göre 13 – 18 yaş arasındaki ergenlerde anksiyete kaygı bozukluğu görülme oranı %40 olarak bildirilmiştir. Kaygı, bir tehdidin öngörülmesidir, korku ise potansiyel bir tehdide karşı fiziksel ve duygusal tepkidir. “Anksiyete bozukluğu” ifadesi, günlük yaşamı ciddi şekilde etkileyen aşırı ve sürekli kaygı ve korku ile karakterize edilen çeşitli bozuklukları tarif eder.

Ergenler tipik olarak gelecekle ilgili anksiyete yaşarlar. Lakin klinik anksiyete bozukluğu olan ergenler, günlük olayları yoğun bir şekilde yorumlamaktadır. 

Herkes kaygı yaşar, anksiyete atağı sırasında kalp atışlarınızda artış ortaya çıkar. Bu doğal ve önemli bir duygudur ve endişe, korku ve alarm dalgalarıyla tehlikenin ya da ani, tehdit edici bir değişimin yakın olduğunu bildirir. Yine de bazen kaygı risk faktörleri içinde zaman zaman aşırı endişe abartılı, sağlıksız bir tepki haline gelir. Normal bir gencin karşılaştığı bir dizi değişiklik ve belirsizlik göz önüne alındığında, kaygı genellikle arka plan gürültüsü gibi uğultu yapar.

anksiyete bozukluğu belirtileri nedir
Kaygı bozukluğu belirtisi nedir

Değişmek isteme nedenleriniz konusunda dikkatli olun. Günlük yaşam acı veriyorsa, bu sosyal kaygıyı ele almak için bir nedendir. Ancak, sosyal becerileriniz ve popülerliğinizle arkadaşlarınızı Facebook’ta veya gerçek hayatta etkilemek istiyorsanız, yaptığınız değişiklikler kalıcı olmayacaktır. Belki gelecekte korkularınızı yenebileceğiniz bir noktayı tasavvur edersiniz. Belki yaşlandığınızda, terapi için daha fazla paranız olduğunda veya kendinizi daha güçlü hissettiğinizde.

Mükemmeliyetçilik ve sosyal kaygı genellikle el ele gider.

Neyi başarmak istediğinizle ilgili belirsiz hedeflere sahip olmak yeterli değildir. İster sosyal kaygı belirtilerinin üstesinden gelmek ister Akademi Ödüllü bir aktris olmak isteyin, hedeflerinizi kağıda dökmek önemlidir. Bu onları gerçek ve ölçülebilir kılar. Hedef belirlemenin bir kısmı, nereye varmak istediğinize karar vermeyi içerir, ancak aynı zamanda öğrenmeyi ve şu anda nerede olduğunuza dair bir ölçüt belirlemeyi de içerir. Bunu yapmanın bir yolu, sosyal kaygı açısından nasıl puan aldığınızı görmek için bazı öz değerlendirme testleri yapmaktır.

 🌌 en yaygın anksiyete krizi nedir? 💫 

Gençlerin Büyük Sorunu: Kaygı bozukluğu ve etkileri

Bazı gençler doğal olarak diğerlerinden daha çekingendirler, Ergenlik döneminde bedenleri, sesleri ve duyguları değiştikçe, kendilerini daha da bilinçli hissedebilirler. Başlangıçtaki belirsizlik duygularına rağmen, çoğu genç gözlemlemek ve ısınmak için zaman verilirse katılabilir. Sosyal fobi adı verilen aşırı durumlarda, ergen çok geri çekilir ve sosyal aktivitelere katılmak istese de, yoğun kendinden şüphe ve endişenin üstesinden gelemez.

Ergenlerde kaygı duygusunun hayatlarını nasıl etkilediğini gerçekten anlamalarına yardımcı olmak çok önemlidir.

Yeni veya tanıdık olmayan bir sosyal duruma girmekle karşı karşıya kaldığında aşırı veya mantıksız kaygıya kapılan sosyal fobili ergen, diğer insanların yargıları veya beklentileriyle ilgili amansız korkuların esiri olur. Sosyal rahatsızlığıyla sağlığı, görünümü veya genel yetkinliği hakkında endişelenerek başa çıkabilirler. Detaylı İncele: belirtiler ile anksiyete bozukluğu nedir?

Anksiyetenin kaynağı nedir? Anksiyete bozukluğu ilerlerse ne olur?

Bir gencin sosyal hayatının büyük bir kısmı okulda oynandığından, sosyal fobi okuldan kaçınma ile örtüşebilir ve bunlardan ayırt edilmesi zor olabilir. Sosyal fobisi olan bazı gençler, okula gitmeyi veya okula katılmayı reddederek endişeli duygularından tamamen kurtulmaya çalışabilirler, Sınıf ve akademik performans düşer, sosyal ve ders dışı etkinliklere katılım azalır ve sonuç olarak benlik saygısı düşer.

Bazı gençler, evden çıkamayacak kadar yüksek düzeyde kaygı yaşayabilirler. Bu bozukluk, agorafobi, dünya korkusundan ziyade ebeveynlerden uzak olma hissinden ve evden uzakta olma korkularından kaynaklanıyor gibi görünüyor. Aslında, erken çocukluk döneminde şiddetli ayrılık kaygısı sergileyen birçok çocuk, ergenlik ve yetişkinlik dönemlerinde agorafobi geliştirmeye devam eder.

Anne Baba Nasıl Davranmalı: anksiyete atağı yaşayan gençler

Çocuğunuzun kaygısını etkinleştirmeden veya güçlendirmeden destek ve teşvik sağlamanın adımları şunlardır:

  • Kendinizi gençlerde kaygı bozuklukları konusunda eğitin, böylece gençliğinizin neler yaşadığına dair daha fazla empati ve anlayışa sahip olabilirsiniz.
  • Çocuğunuzu dinlemeye, onu anlamaya hazır ve istekli olun.
  • Endişeli olduğunuzda veya endişeli hissettiğinizde sağlıklı başa çıkma stratejilerini modelleyin.
  • Sık sık güvence verme dürtüsüne direnin. Sadece yardımcı olmuyor; genellikle gençliğinizde muhtaç veya kaçınmacı davranışları güçlendirir.
  • Çocuğunuzun zamanını yönetmeyi ve yükümlülüklerini öncelik sırasına koymayı öğrenmesine yardımcı olun. Böylece çocuğunuz güçlenmiş ve daha az bunalmış hissetmesine yardımcı olursunuz.
  • Çocuğunuzu korktuğu şeylerden korumaya çalışmayın, çünkü onlardan kaçınmak yalnızca kaygıyı güçlendirir. Bunun yerine, çocuğunuzu korkularıyla yüzleşmeye teşvik edin. Bunu yapmak, gençliğinizde bağımsızlığı ve özgüveni geliştirmeye yardımcı olacaktır.

Kendinizi hüsrana uğramış, korkmuş veya bunalmış hissetseniz bile aklınızı elinizde tutmak için elinizden gelenin en iyisini yapın. Çocuğunuzun destek, güç ve rehberlik için size ihtiyacı var. Çocuğunuzun mahremiyetine ve saygınlığına saygı gösterin; komşularınız, akrabalarınız ve arkadaşlarınızın kaygı ile mücadele ettiğini bilmesine gerek yoktur. Çocuğunuza dırdır etmekten veya ders vermekten kaçının. Endişeleriniz varsa, çocuğunuzla açık, dürüst ve saygılı bir şekilde konuşun.

Çocuğunuzun yaşadıklarını yargılamayın, alay etmeyin veya eleştirmeyin.

Çocuğunuzu bir meditasyon sınıfına kaydetmeyi düşünün. Düzenli olarak meditasyon ve yoga yapmanın kaygıyı azalttığı gösterilmiştir. Aşamalı kas gevşetme ve derin nefes alma egzersizleri gibi gençliğinizle gevşeme tekniklerini öğrenin ve uygulayın. Çocuğunuzun düzenli bir uyku programına bağlı kalmasına yardımcı olun ve yatak odasının dinlendirici bir uykuya elverişli olduğundan emin olun. Uykusuz kalmak tipik olarak kaygıyı (ve depresyonu) daha da kötüleştirir.

 🔆 Etkili Anne Baba Olmak Rehberi ➰

Dikkat geliştirme teknikleri ve kaygı bozukluğu etkisi

Endişeli ebeveynlerin, endişeli ergen çocuklara sahip olma olasılıkları daha yüksektir. Gençler yeni bir şeyle karşılaştıklarında ne kadar gergin veya rahat olmaları gerektiğine dair ipuçları için yetişkinlere bakıyorlar. Bilerek ya da bilmeyerek, ebeveynler bazen çocuklarında kaygı duygusunu yükseltecek şekilde davranıyorlar.

Gençler, yetişkinlerin ne zaman bir şey söylediğini ve diğerini hissettiğini anlayabilirler. Kendi endişemiz yükselirken güven verici sözler söylemenin pek bir faydası olmaz. Sinirli bir genci desteklemeye çalışmadan önce, gergin yetişkinler kendi sinirlerini yatıştırmak için adımlar atılmalıdır. Zira günlük yaşamda artan endişe hali söz konusu olduğunda, panik atak olup olmadığını doğru analiz önemlidir. Gün içinde zaman zaman aşırı endişe günlük yaşamda olabilir. Lakin, kaygı genellikle olumsuz duygular arasında yer alır.

Çocuk ve gençlerde anskiyete belirtisi nedir?

Ebeveynler, gencin bir şey sakladığını veya davranış sorunları yaşadığını öğrendiğinde, cevap genellikle öfke veya cezadır. Bunun yerine neler olduğunu görmeye odaklanmalıyız. Bir çocuk ders çalışmıyorsa, ödev yapmıyorsa, bilgisayarda saatler geçiriyorsa önce şefkatle karşılık verin.

Sorun yaşıyor gibisin, yardım etmek için buradayım. Bana ne olduğunu söyleyebilirsin.

Önerdiğimiz tüm bu adımları uygulamaya çalışmanıza rağmen, ergen çocuğunuz kendisini iletişime kapatmış olabilir. İşte o zamanlarda vakit kaybetmeden, uzman desteği için harekete geçmenizi öneririz.

Anksiyete düzeyi rahatlayan öğrenci, kendisini daha sağlıklı ve başarılı şekilde derslerine, sınavlarına sınavlarına odaklayacaktır. Sahip olduğunuz potansiyeli daha verimli kullanmanız için yanınızdayız. Ergenlik dönemindeki çocuğunuzun kendisini daha rahat ve doğru ifade edebilmesi, uzmanlık alanımızdır. Ergen çocuğunuzla sağlıklı iletişim gelişiminde size yardımcı olmak için buradayız. Bizimle hemen iletişime geçerek, stres faktörlerini nasıl ortadan kaldıracağınız ve hayatı nasıl kolaylaştıracağınızı planlamaya başlayın.

👨‍⚕️ Dr. Bora Küçükyazıcı
Tıp Doktoru 🧠 NöroPsikoloji PhD

🏥 Brain Center ® İstanbul
🍀 Kişisel Gelişim Merkezi
Ritim İstanbul AVM, Maltepe – İstanbul 🌍

Anksiyete Bozukluğu Randevusu 📞 0216 688 77 78 

doktor bora küçükyazıcı
Brain Center İstanbul Kişisel Gelişim Merkezi

İleri Araştırma Kaynakları:

Depresyon ve anksiyete bozukluğunun tedavisinde ilaç tedavisi nedir: https://www.healthyplace.com/depression/anxiety-and-depression/relationship-between-depression-and-anxiety/

Kaygı ve depresyonla nasıl başa çıkılır: https://www.everydayhealth.com/anxiety/anxiety-and-depression.aspx

Anksiyete bozuklukları belirtileri nelerdir: https://www.nimh.nih.gov/health/topics/anxiety-disorders/index.shtml

Sık sorulan sorular ve cevaplar: Anksiyete belirtileri nelerdir?

Soru 1: Kaygı duygusu nedir? Anksiyete iç sıkıntısı nasıl geçer?

Kaygı genellikle günlük rutininizdeki beklenmedik değişikliklerden kaynaklanabilir. Birçoğu için, ulusal karantinanın kesintiye uğraması, endişeye katkıda bulunabilecek geleceğe dair belirsizlik ve şüphe duygularını tetikledi. Karantina sırasında zihinsel sağlığınız için endişeleniyorsanız, yalnız olmadığınızı bilin. Mücadele ederken kendinizi kötü hissetmek varsayılandır, ancak kendinize karşı nazik olmak için elinizden gelenin en iyisini yapın. Anksiyete ve panik yönetiminin bir yolculuk olduğunu anlayın ve günlük yaşamınızda kaygıyı yönetme deneyiminizde pozitifleri arayın.

Soru 2: Endişe neden artar? Anksiyete nasıl rahatlatılır?

Kaygı, strese verilen normal bir tepkidir ve bazı durumlarda faydalı olabilir. Bizi tehlikelere karşı uyarabilir ve hazırlanmamıza ve dikkat etmemize yardımcı olabilir. Kaygı bozuklukları, normal sinirlilik veya endişe duygularından farklıdır ve aşırı korku veya endişe içerir. Anksiyete bozuklukları, ruhsal bozuklukların en yaygın olanıdır ve yetişkinlerin yaklaşık %30’unu hayatlarının bir noktasında etkiler. Tam bir panik atak yaşıyorsanız, bilinçli olarak yavaş ve derin nefes almaya çalışın. Panik ataklara sıklıkla hiperventilasyon eşlik ettiğinden, solunumunuz metodik olmalı ve tamamen sizin tarafınızdan kontrol edilmelidir – bu genellikle söylemek yapmaktan daha kolaydır.

Soru 3: panik atak neden olur? Anksiyete bozukluğu geçer mi?

Kaygı bozuklukları arasında sosyal anksiyete bozukluğu ve özgül fobi en yaygın olanlarıdır. Anksiyete, iş ve okul devamsızlıklarına neden olabilir ve daha yüksek prevalansı nedeniyle diğer psikiyatrik bozukluklardan daha büyük bir maliyet yüküne sahip olabilir. Kaygı, normal bir insan duygusudur. Normalde beklenenden daha yoğun veya uzun süreli olduğunda ve bozulmaya veya sakatlığa yol açtığında bir bozukluk haline gelir. Anksiyete, günlük işlev üzerinde hiçbir etkisi olmayan hafif ve geçiciden, işlev ve yaşam kalitesi üzerinde önemli bir etkisi olan şiddetli ve kalıcı olabilir.

Soru 4: Kaygı panik atağı nasıl geçer?

Farkındalık, farkındalığınızı şimdiki ana odaklar. Bazı duyguları kabul etmenizi ve kabul etmenizi sağlar. Gerçek durumların veya duyumların korkusuyla ilişkili kaygıyı azaltabilir. Anksiyete ve panik atak bozukluğunun tedavisinde ilaç tedavisi zaman zaman aşırı endişe sırasında gelişebilecek ‘tünel görüşü’ hissine karşı koymaya yardımcı olur. Seçici serotonin geri alım inhibitörleri (SSRI’lar) bir tür antidepresandır. Beyninizdeki serotonin denilen bir kimyasalın seviyesini arttırırlar.

Soru 5: En sık anksiyete kaygı belirtisi nedir?

Kaygı, strese verilen normal bir tepkidir.  Ancak kontrol edilmesi zorlaştığında ve günlük yaşamınızı etkilediğinde, engelleyici olabilir. Kadınların yaşamları boyunca anksiyete bozukluğu yaşama olasılığı erkeklerin iki katından fazladır. Anksiyete bozuklukları genellikle danışmanlık, ilaç veya her ikisinin bir kombinasyonu ile tedavi edilir. Bazı kadınlar ayrıca yoga veya meditasyonun anksiyete bozukluklarına yardımcı olduğunu da bulur.

Dr. Bora Küçükyazıcı

👨‍⚕️ Tıp Doktoru 🧠 Nöro-Psikoloji PhD olarak Brain Center İstanbul kurucusu, dikkat testi ölçümleri, evlilik terapisti, ilişki danışmanı, meditasyon eğitmeni ve nefes terapistidir. 🎯 Nörobilim gelişmeleri ve spritüel kişisel gelişim alanlarında köşe yazıları yayınlamaktadır. 🌌 Pleiades meditasyon tekniği ile kozmik yeniden bağlantı konusunda seanslar düzenlemektedir. 📺 Psiko-Sinema yazıları ile film analizleri ve gizli ipuçlarını kaleme almaktadır. 🔎  Antik çağ arkeolojisi ve tarih öncesi medeniyetler hakkında araştrma ve incelemeler yapmaktadır.📸 Amatör gezgin ve fotoğrafçı olarak Türkiye ve dünyayı keşfetmektedir. 📲 Instagram profili buradadır. 📍 DoktorTakvimi profili buradadır. Doktor Bora Küçükyazıcı tarafından verilen eğitim ve seminerleri burada inceleyiniz.

İlgili Makaleler

2 Yorum

    1. Berna hanım,
      Sınavlarda kaygı düzeyini kontrol konusunda sıkıntı yaşanması, öğrenciler için zor ve olumsuz bir durumdur. Sınav kaygısı yaşayan öğrenciye anne-babası istediği kadar sakin olmasını öğütlesin, ne yazık bu durum öğrencinin elinde olan bir durum değildir. Üstelik sınav stresi nedeniyle bilgiyi verimli kullanamayıp, kendi potansiyelini iyi yansıtamadığında, olumsuzluklar katlanarak çoğalma eğilimindedir. Stres düzeyinin tespiti ve bu konuda sağlanacak uzman destekleri ile öğrencilerimizin akademik ve sosyal başarıları yükselmektedir.
      Sağlıklı günler dileriz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Konuşmayı Görüntüle
Randevu İletişimi
Hangi konuda randevu istiyorsunuz?