Kişisel Gelişim Yazıları

Egzersiz Ne Demek? Kişisel Gelişim – 2022

Egzersiz ne demek? Nörobilim açısından egzersiz nedir? Egzersiz neye yarar? Kişisel gelişim ve nörobilim açısından egzersiz nasıl fayda sağlar? Evde kişisel gelişim için egzersiz nasıl düzenlenmelidir? Fizyolojisi açısından egzersiz nasıl analiz edilir? Stres fizyolojisi ve nörobilimi nedir? Bu ve benzeri soruların cevaplarını birlikte inceleyeceğiz.

Düzenli egzersizin tüm vücutta sağlığı desteklediği bir sır değil. Araştırmalar, rutin fiziksel aktivitenin kardiyovasküler sağlığı iyileştirebileceğini , kemikleri ve kasları güçlendirebileceğini ve hatta belirli kanser riskini azaltabileceğini gösteriyor . Ama ter atmanın beyni de güçlendirebileceğini biliyor muydunuz? Columbia University araştırma grubu, fiziksel uygunluğun beyin sağlığını artırmanın bir yolu olduğunu ve düzenli bir egzersiz rutininin stresin vücut üzerindeki etkilerini azaltabileceğini, zihinsel sağlığı ve ruh halini iyileştirebileceğini ve hatta hafızayı ve bilişi geliştirebileceğini öne sürüyor.

Egzersiz beynin stres tamponlarını beslemektedir. Böylece stres yönetimi konusunda beynimizin korunma mekanizması kuvvetlenir. Uzun süreli strese maruz kalmak vücuttaki birçok sistem için toksik olabilir , hatta yüksek tansiyon ve zayıflamış bağışıklık sistemi gibi tıbbi kaygıların yanı sıra anksiyete ve depresyon gibi akıl hastalıklarına yol açabilir. Beyin sağlığı için egzersiz ne demek?

Egzersiz, zihinsel esenlikte çok önemli bir rol oynamaktadır.

Bir tür fiziksel stres olan egzersizin, vücudun genel stres seviyelerini yönetmesine yardımcı olabileceği, mantıksız görünebilir. Ancak doğru türde stres aslında vücudu daha esnek hale getirebilir. Araştırmalar , egzersizin başlangıçta vücuttaki stres tepkisini artırırken, insanların fiziksel aktivite nöbetlerinden sonra kortizol ve epinefrin gibi daha düşük stres hormonları seviyeleri yaşadıklarını gösteriyor.

Kişisel gelişim: egzersiz ne demek?

Şimdiye kadar, egzersizin bir endorfin patlamasına neden olduğuna dair popüler teori için çok az kanıt var. Bunun yerine, bir araştırma dizisi, beynin stresle daha verimli bir şekilde başa çıkmasına yardımcı olabilecek daha az bilinen nöromodülatör norepinefrine işaret ediyor. 1980’lerin sonlarından beri hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar, egzersizin vücudun stres tepkisiyle ilgili beyin bölgelerindeki norepinefrin beyin konsantrasyonlarını arttırdığını bulmuştur.

Norepinefrin, araştırmacılar için özellikle ilgi çekicidir, çünkü beynin ihtiyacının %50’si, duygusal ve stres tepkileriyle ilgili beyin bölgelerinin çoğunu birbirine bağlayan bir beyin alanı olan locus coeruleus’ta üretilir. Kimyasalın, stres yanıtında doğrudan rol oynayan diğer, daha yaygın nörotransmitterlerin etkisini modüle etmede önemli bir rol oynadığı düşünülmektedir. Mutluluk hormonları açısından egzersiz ne demek?

egzersiz hareketleri nedir
Egzersiz nörobilim nedir?

Vücudun fizyolojik sistemleri -hepsi stres tepkisinde yer alır- normalden çok daha yakın iletişim kurmaya zorlar: Kardiyovasküler sistem, kas sistemi ile iletişim kuran böbrek sistemi ile iletişim kurar. Bunların hepsi de birbirleriyle iletişim kurması gereken merkezi ve sempatik sinir sistemleri tarafından kontrol edilir. Vücudun iletişim sisteminin bu çalışması, egzersizin gerçek değeri olabilir; Ne kadar hareketsiz kalırsak, vücudumuz strese tepki vermede o kadar az verimli olur.

Egzersiz yapmak, vücuda stresle başa çıkma pratiği yapma şansı vermektedir.

Egzersiz zihinsel sağlığı artırabilir. Kronik stresin zihin ve beden üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmanın yanı sıra, alışılmış egzersiz zihinsel sağlığı iyileştirebilir. Birçok uzman, rutin egzersizin anksiyete ve duygudurum bozukluklarının tedavisinde antidepresanlar kadar güçlü olduğuna inanmaktadır.

Ön kanıtlar, fiziksel olarak aktif insanların, yerleşik insanlardan daha düşük anksiyete ve depresyon oranlarına sahip olduğunu göstermektedir. Ancak çok az çalışma bunun neden olduğuna odaklandı. Egzersizin zihinsel sağlık yararlarını nasıl sağlayabileceğini belirlemek için bazı araştırmacılar, egzersiz ve stres, kaygı ve depresyon ile ilişkili beyin kimyasalları arasındaki olası bağlantıları inceliyorlar. Bir teori, fiziksel aktivitenin ruh halini iyileştirebilen dopamin ve serotonin salınımını tetiklemesidir.

Duyguları yönetmek: egzersiz ne demek? egzersiz nörobilimi nedir?

Örneğin, egzersiz özellikle kaygı ve panik ataklarla uğraşan kişiler için yararlı olabilir. Yorucu bir fiziksel aktiviteye katıldığınızda, esasen kaygıyla gelebilecek tepkileri taklit ediyorsunuz, bu tepkileri nasıl yöneteceğinizi ve diğer durumlarda bu tepkiler tarafından boğulmamayı öğrenmenize izin veriyorsunuz. Üstelik, bir başarı duygusuna yol açtığı için egzersiz tavsiye edilir. Sabah ilk iş olarak giyinmek ve spor salonuna gitmek o anda o kadar eğlenceli olmayabilir, ancak egzersiz gibi kişisel bakım uygulamalarına öncelik vermek, besleyici bir şekilde yemek yemek, başkalarıyla sosyalleşmek ve sosyalleşmek gibi diğer sağlıklı alışkanlıkların kademeli etkisine neden olabilir. İyi bir gece uykusu, depresyon semptomlarını sabaha iyileştirebilir.

Duygu ve düşünce sağlığınız üzerinde daha da fazla etki sağlamak mümkün. Egzersiz rutininizi farkındalık meditasyonu gibi diğer kanıta dayalı uygulamalarla birleştirin ya da açık havada yürüyüş yaparak iyi, eski moda temiz hava ve güneş ışığının faydalarından yararlanabilirsiniz. Duyguları sağlıklı yönetmek için egzersiz ne demek?

egzersiz fizyolojisi ne demek
egzersiz yapmak fizyolojisi ne demek?

Egzersiz zihin kaslarını geliştirebilir. Vücudunuz biraz yorgun hissedebilirken, bir egzersiz seansından sonra kendinizi daha uyanık ve enerjik hissettiğinizi hiç fark ettiniz mi? Fiziksel aktivitenin hem antrenmandan hemen sonra hem de uzun vadede hafıza ve biliş gibi beyin fonksiyonlarını iyileştirebileceği kanıtlanmıştır. Pozitif meditasyon nasıl yapılır: İpuçları Bu Linkte

Kings London College yapılan araştırmada, egzersizin beyinlerine giden kan akışını arttırdığına ve öğrenme ve hafıza için gerekli olan bir beyin bölgesi olan hipokampusta yeni nöronların (yetişkin nörogenezi) büyümesini desteklediğine dair kanıtlar elde edilmiştir. Performanstaki iyileşme, en azından kısmen, yetişkin hipokampal nörogenezinde egzersize bağlı bir artışa bağlanabilir. Bu tür çalışmalar insanlarda henüz yeni başlıyor olsa da, teoriye göre spor, öğrenme ve egzersizi birleştirdiği için hem kan akışını artırabilir hem de beyin bağlantılarını geliştirebilir. Kişisel gelişim için egzersiz ne demek?

Stres nedir ve nasıl yönetilmelidir: egzersiz ne demek?

Son araştırmalar, fiziksel aktivitenin beyindeki beyaz ve gri maddeye fayda sağladığını ve bunun da düşünme ve hafıza, dikkat süresi ve algı gibi bilişsel süreçlerin gelişmesine yol açtığını öne sürüyor. Hareket ayrıca bilişsel düzenlemeyi veya dikkat dağıtıcıları ve çoklu görevleri görmezden gelme yeteneğini de geliştirebilir. Orta yaşlı yetişkinler hakkında kapsamlı bir araştırma olmasa da, araştırmacılar aynı faydaların her yerde geçerli olduğunu düşünüyor.

Egzersiz hafızayı keskinleştirebilir. Ayrıca, egzersiz yapan kişilerin günlük yaşamda olayların, insanların ve yerlerin nasıl bir araya geldiğini bağlama yeteneğimiz olan epizodik bellekte gelişmeler yaşadıklarına dair bilimsel kanıtlar da var. Egzersiz ayrıca beynin uzamsal navigasyonuna veya arabanızı nereye park ettiğiniz gibi günlük yaşam olaylarını hatırlama yeteneğine de fayda sağlayabilir. Stres yönetimi açısından egzersiz ne demek?

Düzenli egzersiz yapmak, insanların yaşlandıkça bilişsel yeteneklerini korumalarına da yardımcı olur.

Birçok araştırma, fiziksel olarak aktif olan yaşlıların, muhakeme, kelime hazinesi, hafıza ve tepki süresi gibi bilişsel görevlerde sedanter yaşlı insanlardan daha iyi performans gösterdiğini bulmuştur. Düzenli egzersizin Alzheimer gibi hafıza ile ilgili hastalıkları önleyebildiği bilinmektedir. Egzersiz, beynin kemirgenlerde yeni nöronlar oluşturma yeteneğini artırabilir, bu da beynin yeni bilgiler öğrenmesini ve hafızayı geliştirmesini sağlayabilir. Yetişkin hipokampal nörojenezinin insanlarda egzersizle artırılıp artırılamayacağı henüz belirlenmemiştir, ancak okul çağındaki çocuklar arasında sağlam ve büyüyen bir araştırma grubu vardır.

Halihazırda hafızayla ilgili hastalıklar teşhisi konmuş kişiler için egzersiz, yaygın olarak önerilen bir müdahaledir. Araştırmalar, bir yıllık aktivite müdahalelerinin, beynin öğrenme ve hafıza ile ilgilenen kısmı olan hipokampüsün hacmini yüzde bir oranında artırabileceğini gösteriyor.

egzersiz fizyolojisi ne demek
egzersiz yapmak fizyolojisi ne demek?

Egzersiz ne demek? Nörobilim açısından  haftada ne kadar yapılmalıdır?

Haftalık ne kadar egzersize ihtiyacım var? Düzenli bir egzersiz rutininin fiziksel ve zihinsel faydalarından yararlanmamak için hiçbir neden yoktur. Ama doğru miktar ne kadar egzersiz? Resmi egzersiz önerileri yıllar içinde artmıştır.  Haftada 150 dakika veya 2,5 saat orta düzeyde aerobik aktivite veya 75 dakika daha şiddetli aktivite önerilmektedir. Fizyoloji açısından egzersiz ne demek?

Bir egzersiz rutinine başlamak size bunaltıcı geliyorsa, herhangi bir yerden başlamanın hiç başlamamaktan daha iyi olduğunu unutmayın. Nereden başlayacağınızdan emin değil misiniz? Kutunun dışında düşünün ve çok fazla endişelenmemeye çalışın. Araştırmalar, her türlü egzersizin stresi yönetmenin ve zihinsel olarak sağlıklı kalmanın etkili bir yolu olabileceğini gösteriyor. Önemli olan, zevk aldığınız bir aktivite bulmanız ve ona bağlı kalmanızdır. Zihin sağlığı açısından egzersiz ne demek?

Düzenli egzersiz, zihin sağlığına iyi gelir.

Düzenli fiziksel aktivitenin önemini her zaman duyuyoruz. Kalbiniz için iyidir, kilo vermenize yardımcı olabilir ve fiziksel sağlığınız için önemlidir. Ama bundan daha fazlası, zihinsel sağlığınız için de harika. Beyin fonksiyonunuzu geliştirmek istiyorsanız, egzersiz başlamak için harika bir yerdir. Egzersizin beyne yardımcı olabileceği adımları inceleyeceğiz. Kişisel gelişim yazısı için psikolojik bir öyküyü şu linkte inceleyebilirsiniz: Hayatın Anlamı!

Stres ve kaygıyı yönetimi için egzersiz ne demek?

Düzenli egzersiz yapmak, her türlü fiziksel aktivite, stresi ve/veya kaygı belirtilerini yönetmenin harika bir yolu olabilir. Araştırmalar, düzenli egzersizin, bireylerin günlük yaşamlarında çok endişeli olmamaları için kaygıyla baş etmelerine yardımcı olabileceğini göstermiştir. Bir tür maruz kalma tedavisi gibi davranır ve bireyin kalp çarpıntısı ve terleme gibi kaygı belirtilerini korku yerine güvenlikle ilişkilendirmesine olanak tanır . Daha net, daha az stresli veya korkulu bir zihin, alternatiften önemli ölçüde daha iyi işlev görebilir. Sağlık için egzersiz ne demek?

Yaban mersini, ceviz gibi bazı beyin gıdalarının yanı sıra egzersiz, hafızanızı geliştirmek için harika bir yoldur. British Columbia Üniversitesi, kalp atış hızınızı artırmanın insan beyni içindeki hipokampüs boyutunu artırabileceğini gösteren bir çalışma yaptı. Bu, insan beyninin öğrenme ve hafızadan sorumlu kısmıdır. Daha büyük bir hipokampus daha iyi hafıza demektir. Kim daha büyük bir beyin istemez ki?

Rutin egzersiz planı, duygu modunuzu yükseltir.

Endorfin açısından egzersiz ne demek? Egzersiz etkisini hiç duydunuz mu? Amerikan Psikoloji Derneği, ruh halinizi artıracak bir yol olarak egzersiz yapılmasını desteklemektedir. Araştırmalar düzenli fiziksel aktivitenin majör depresyona bile yardımcı olabileceğini gösteriyor. Egzersiz, endorfin olarak da bilinen iyi hissettiren hormonları salgılamanın doğal bir yoludur. Endorfinler, acıyı bastırmaktan, benlik saygısını artırmaktan ve kendinizi iyi, iyi hissettirmekten sorumludur! Bunların hepsi ruh sağlığınız için önemlidir.

Depresyon tedavisi için egzersiz programı uygulanabilir. Depresyonla mücadele eden biriyseniz, egzersiz yapmak depresyonla başa çıkmanın harika bir yolu olabilir. Tek ihtiyacınız olan beş dakikalık aktivite ve ruh halinizde biraz artış bekleyebilirsiniz! Üstelik, spor yapmak hastalık riskini azaltır. İstatistikler, kalp hastalığının dünyadaki bir numaralı ölüm nedeni olduğunu göstermektedir. Genetik, bir hastalık geliştirme şansınızda bir rol oynasa da, bunların büyük bir çoğunluğu önlenebilir niteliktedir. Egzersiz iltihabı azaltmaya, insülin direncini azaltmaya ve yeni beyin hücrelerinin büyümesine yardımcı olur.

kişisel gelişim için motivasyon
motivasyon nedir

Sağlık ve kişisel gelişim için egzersiz ne demek?

Düzenli egzersiz kanser, kalp hastalığı, alzheimer, bunama ve diyabet geliştirme riskinizi azaltabilir. Bunun nedeni, egzersizin beyninize giden kan akışını artırmaya yardımcı olması ve böylece beyin fonksiyonunuzu iyileştirmesidir. Ayrıca, sağlık için spor ve egzersiz yapmak, sosyal ilişkiler kurmaya yardımcı olur. Sağlıklı ilişkiler kurmak ve bir topluluğun parçası olmak, genel refahınız için çok önemlidir. Sosyal sağlık , gelecekteki zorluklarla başa çıkmanıza yardımcı olurken yaşam kalitenizi artırmanıza yardımcı olabilir. Egzersiz, bağlantılar kurmanın harika bir yoludur. Sosyalleşmek için egzersiz ne demek?

İster spor salonunda insanlarla tanışıyor olun, ister bir arkadaşınızla yürüyüşe çıkıyor olun, fiziksel aktivite sadece fiziksel ve zihinsel bir destekten daha fazlası olarak işlev görebilir. Bu aynı zamanda bir sosyal destek zamanıdır. Kişisel gelişim yolculuğu açısından mutluluk anlamı ve nasıl korunacağı ipuçları şu makalemizde: Mutluluk Gerçekte Nedir?

Brain Center İstanbul
Ritim İstanbul AVM, Maltepe, İstanbul

doktor bora küçükyazıcı
Brain Center İstanbul Kişisel Gelişim Merkezi
Bu yazıyı paylaşabilirsiniz:

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu
Call Now ButtonRANDEVU ALABİLİRSİNİZ