Nörobilim Yayınları

Meditasyon Faydaları Nedir? 2022 Veriler

Meditasyon faydaları nedir? Meditasyon nedir? Meditasyon nasıl yapılır? Meditasyon yapmak nedir? Meditasyon teknikleri nedir? Meditasyon nedir nasıl yapılır? Tüm bu soruların yanıtlarını sizler için araştırdık. Frontiers in System Neuroscience dergisinde yayınlanan araştırmada, meditasyonun etkileri hakkında bir meta analiz çalışması yer almaktadır. Bu meta analiz çalışmasını birlikte inceleyeceğiz. Hazırsanız başlıyoruz.

Meditasyon, zihnin dalgalanmalarını yatıştırmayı ve bilişsel işlevleri iyileştirmeyi amaçlayan karmaşık bir zihinsel süreçtir. Çeşitli meditasyon tekniklerinin düzenli uygulaması, öznel deneyimin içeriğine yönelik düşünce, duyum, niyet ve duygularda farkındalık geliştirdiğini gösterilmiştir. Meditasyon, yüksek zihinsel işlevler üzerinde daha fazla kontrol sağlamak için uygulanan zihinsel eğitim aracı olarak kabul edilmektedir.

Meditasyon Faydaları Nedir?

Meditasyon faydaları nedir? M.Ö. 900’lerde Patanjali Yoga Sutraları ve M.Ö. 600’lerde Bhagavad Gita tarafından yazılı metinlere dökülen meditasyon teknikleri, zihinsel değişiklikler ve duygu durum arasındaki bağlantıyı çok iyi tanımlamaktadır. Son yıllarda, meditasyon egzersizlerinin davranışsal ve nöro fizyolojik etkilerinin ölçümlerle gösterildiği çalışmalar yapılmıştır. Üstelik meditasyon ile bilişsel performansın geliştiğini kanıtlayan bir dizi nöro görüntüleme çalışması yayınlanmıştır. ( 1 )

Meditasyon uygulaması, sürekli dikkat düzeyini artırmaktadır.

Meditasyon uygulaması sırasında davranışsal performansı, yani algısal ayrımcılığı ve sürekli dikkati artırdığını kanıtlayan çalışma Psychological Science dergisinde yayınlanmıştır. Bilimsel olarak meditasyon faydaları araştırmaları sonuçlanmıştır. Üstelik uzun süreli meditasyon uygulamasının bilişsel performansı, dikkat odağını uyarmayı ve işlem hızını geliştirdiği bulunmuştur. ( 2 )

Neuro Report dergisinde yayınlanan araştırma sonunca göre, düzenli meditasyon uygulamasının dikkat ile ilgili beyin yapısını ve işlevini geliştirdiği bildirmiştir. İçsel deneyimlere odaklanmış dikkati içeren kapsamlı meditasyon katılımcılarında dikkat, iç algı ve duyusal işleme ile ilişkili prefrontal korteks ve sağ anterior insulada beyin korteksinde gelişme sağlandığı bildirmiştir. ( 3 )

meditasyon faydaları nedir
Meditasyon Faydaları Nedir?

Kaygı Bozukluğu için Meditasyon Faydaları Nedir? 

Meditasyon faydaları nedir? Anksiyete bozukluklarını ve korku duygusunu kontrol etmenin yaygın bir yolu, kişiyi artık korku ve kaygı uyandırmayana kadar güvenli bir ortamda anksiyeteye neden olan uyarana maruz bırakmaktır. Bu işlem, maruz kalma terapisi olarak bilinen bir süreçtir. Bu maruz kalma, bu uyaranların tehdit edici olmadığını öğrenmek için bir fırsat sağlar ve böylece duygusal tepkilerin uyarlanabilir şekilde düzenlenmesini kolaylaştırır. Başarılı olabilmek için, önce uyaran ile güvenlik hissi arasında yeni bir hafıza yaratılmalı, ardından orijinal korkulu anı yerine “güvenlik” hafızası, uyaran yeni bir ortamda tekrar sunulduğunda hatırlanmalıdır.

Farkındalık meditasyonu, bir uyaranın artık tehdit edici olmadığını hatırlama yeteneğimizi düzenler.

Farkındalık meditasyonu, maruz kalma terapisi için en uygun koşulu sağlamak için önerilmektedir. Çünkü şimdiki anı açık, meraklı ve tepkisiz bir zihniyetle deneyimlemeyi içerir. Çok sayıda çalışma, farkındalık meditasyon programlarının kaygıyı azaltmak için yararlı olduğunu belgelemiştir. Farkındalık duygusu geliştikçe, bireyler korku ve kaygı uyandıran uyaranlara karşı daha az reaktif ve daha uyumlu bir yanıt vermeyi öğrenirler. Evde tek başına meditasyon nasıl yapılır ipuçları şu linkte: Meditasyon nasıl yapılır?

Meditasyon faydaları nedir? Stresi göremez veya ona dokunamazsınız, ancak bunun zihniniz ve vücudunuz üzerindeki etkilerini hissedebilirsiniz. Kısa vadede stres, kalp atış hızınızı ve nefesinizi hızlandırır ve tansiyonunuzu yükseltir. Sürekli stres altında olduğunuzda, böbrek üstü bezleriniz kortizol hormonunu aşırı üretir. Bu hormona aşırı maruz kalma beyninizin, bağışıklık sisteminizin ve diğer organlarınızın işlevini etkileyebilir. Kronik stres baş ağrılarına, anksiyeteye, depresyona, kalp hastalığına ve hatta erken ölüme neden olabilir. Duyguları kontrol eden meditasyon faydaları araştırmaları nedir?

2019 yılında JAMA Internal Medicine, The Journal of the American Medical Association dergisinde, meditasyonun faydaları nelerdir konusunda araştırma sonuçları yayınlandı. Dergide yayınlanan araştırma sonuçlarına göre meditasyon şu durumlarda etkili bulunmuştur:

  • anksiyete bozukluğu ve kaygı duygusu
  • korku ve endişe
  • depresyon

Kaygı bozukluğu için meditasyon faydaları nedir?

Meditasyon anksiyeteye yardımcı olabilir mi? Kaygı, gelecekle ilgili korkularımızla ya da ilişkilerimiz ve günlük yaşamlarımızla ilgili endişelerimizle başlar. Meditasyonun kaygıya yardımcı olmasının bir yolu, geçmişe veya geleceğe odaklanmayı bırakmanıza ve o anki ana konsantre olmanıza izin vermektir. Aslında, burada ve şimdi mevcut olmak, farkındalık meditasyonu temelidir.

Dikkatli olarak, endişelerimizin ve korkulu düşüncelerimizin ardındaki duyguyu sakinleştirmeyi öğrenebilir ve onlara tepki vermeyi bırakmaya başlayabiliriz.  Şimdi yeni başlayanlar uygulama kolaylığı için aşağıdaki pozitif farkındalık meditasyon adımlarını uygulayın:

  • Bir farkındalık meditasyonuna başlamak için nefesinize odaklanın.
  • Hissettiğiniz hislerin farkına varın. Nefes alırken ve nefes verirken nefesinizin burnunuzdan ciğerlerinize aktığının farkında olun. Nefes alırken göğsünüzün genişlediğini ve daraldığını hissedin.
  • Odanın sıcaklığını not edin, etrafınızdaki uğultuları dinleyin, odadaki kokuları veya kokuları ve fiziksel tepkilerinizi (terleme, nabız hızı vb.)
  • Endişeli bir düşünceniz varsa, ona bir ad verin, ancak ona odaklanmayın. Bunun yerine, “bu korkunç bir düşünce” veya “bu üzücü bir düşünce” diye düşünün ve ardından üç derin nefes alın.

  • Son nefesi bıraktıktan sonra, endişeli düşünce hakkında bir bakış açısı kazanmaya çalışın. Endişe ya da korku geçerli miydi yoksa hak ettiğinden fazlasını yapıyor olabileceğin bir şey miydi? Bu düşünceyle sonuca varıyor olabilir misiniz?
  • Perspektif kazandıkça, endişeli düşünceyi serbest bırakmanıza izin verecek birkaç saniyelik sakinliğe sahip olacaksınız, bu yüzden sadece onu bırakın ve bir sonraki nefesinize odaklanın.
  • Endişeli düşüncelere sahip olduğunuz için kendinizi yargılamayın. Onları fark ettiğinizde, dikkatinizi nazikçe nefesinize verin ve bu farkındalık adımlarını tekrarlayın.

Yalnızca şimdiye odaklandığınız her seferde, zihniniz rahatlama fırsatı bulur, böylece olaylara yeni bir perspektiften bakabilirsiniz. Dikkatinizi ilk kez denediğinizde endişeden tamamen kurtulamayacak olmanız muhtemel olsa da, endişelerinizden biraz kurtulmanız gerekir. Pratik yapmaya devam ederseniz, zamanla gelişeceksiniz. Nefes ve meditasyon faydaları nasıl anlaşılır?

Farkındalık meditasyon faydaları nedir? Meditasyon uygulaması nedir?

Meditasyon faydaları nedir? Meditasyon sırasında beyin bölgelerindeki nöronal aktiviteyi ve hemodinamik değişiklikleri incelemek için, EEG, fMRI ve MEG gibi nörogörüntüleme teknikleri uygulanmaktadır. Düzenli meditasyon uygulayanların beyin dalgalarında daha düşük frekans bantları olan Theta, Delta, Gama, Beta ve Alfa bantlarında değişim gösterilmiştir. Frontal ve medial prefrontal alanlarda gama bandı gücünde, ventral medial prefrontal, medial posterior ve lateral parietal bölgelerde beta beyin dalgasında gelişimler sağlanmaktadır. Son nörogörüntüleme çalışmaları, meditasyonun prefrontal kortekste bölgesel beyin kan akışını artırdığını belirtmektedir.

Düzenli meditasyon uygulaması, beyin işlem hızını artırmaktadır.

The International Journal of Neuroscience dergisinde yayınlanan çalışmada, meditasyon sırasında sol prefrontal aktivasyon artışı gerçekleştiği kanıtlanmıştır. Deoksi-hemoglobinde azalma ve oksi-hemoglobin konsantrasyonunda artışı ölçülmektedir.  Bu ölçüm sonuçlarına göre, düzenli meditasyon uygulanması görev dikkatini artırmaktadır ve işlem hızında artış sağlamaktadır.

yeni başlayanlar için meditasyon
meditasyon faydaları nedir?

Böylece, dikkatin düzenlenmesi ile ilişkili beyin bölgelerinde artan aktivite sağlanmaktadır. Meditasyon süreci, kişinin zihnini düşüncelerden arındırmayı sağlamaktadır. Bir nesneye odaklanma iradesi ve planlama ile ilişkili prefrontal ve singulat korteks bölgesinde beyin aktivasyonu sağlanmaktadır. ( 4 )

Farkındalık meditasyonu, stresi ve kaygıyı azaltmaktadır. Düzenli meditasyon egzersizleri dikkati ve hafızayı geliştirmektedir. Üstelik, meditasyon teknikleri ile empati duygusu geliştiği kanıtlanmıştır. Harvard Tıp Fakültesi ve Massachusetts General Hospital tarafından ortak yapılan araştırma sonucunda şunlar kanıtlanmıştır:

Farkındalık meditasyon faydaları, insan beyni gri maddesi hacmini ve boyutunu değiştirmektedir.

Yaşamda düzenli meditasyon alışkanlığı kazanan kişilerin hafıza, benlik duygusu ve duyguları yönetme becerileri gelişmektedir. Meditasyon, derin düşünme veya kişinin zihnine belirli bir süre odaklanma pratiğidir. Meditasyonun birçok biçimi olsa da nihai amaç, zihinsel sağlığı iyileştirebilecek bir rahatlama ve iç huzur hissidir.

Spritüel yolculuğa hazırsanız, meditasyon ve üst bilinç aktivasyonu için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Dr. Bora Küçükyazıcı
Tıp Doktoru & Pleaides Meditasyon Uygulayıcısı

Brain Center İstanbul
Ritim AVM Maltepe, İstanbul – Türkiye

Randevu için Hemen Ara:

 0216 688 77 78

yeni başlayanlar için meditasyon teknikleri
Meditasyon Nedir?

Sık Sorulan Soru ve Cevaplar: meditasyon faydaları nedir?

[faq title=”” open1st=”0″ openAll=”0″][faq_item title=”Soru 1: Meditasyon yapmanın faydaları nedir? ” number=”1″] Cevap 1: Meditasyon, düşüncelerinizi odaklamak ve yönlendirmek için zihninizi eğitmenin alışılmış sürecidir. Meditasyonun popülaritesi, daha fazla insan sağlık yararlarını keşfettikçe artıyor. Kendinizin ve çevrenizin farkındalığını artırmak için kullanabilirsiniz. Birçok insan bunu stresi azaltmanın ve konsantrasyonu geliştirmenin bir yolu olarak düşünür. İnsanlar ayrıca, olumlu bir ruh hali ve bakış açısı, öz disiplin, sağlıklı uyku düzenleri ve hatta artan ağrı toleransı gibi diğer faydalı alışkanlıklar ve duygular geliştirmek için uygulamayı kullanırlar. [/faq_item][/faq] [faq title=”” open1st=”0″ openAll=”0″][faq_item title=”Soru 2: Meditasyon neye faydalıdır? ” number=”2″] Cevap 2: Stres azaltma , insanların meditasyonu denemelerinin en yaygın nedenlerinden biridir. Bir inceleme, meditasyonun stresi azaltma konusundaki itibarını koruduğu sonucuna varmıştır. Normalde, zihinsel ve fiziksel stres, stres hormonu kortizol düzeylerinin artmasına neden olur . Bu, sitokin adı verilen inflamatuar kimyasalların salınımı gibi stresin zararlı etkilerinin çoğunu üretir. Bu etkiler uykuyu bozabilir, depresyon ve kaygıyı teşvik edebilir, kan basıncını artırabilir ve yorgunluğa ve bulanık düşünmeye katkıda bulunabilir. 8 haftalık bir çalışmada, “farkındalık meditasyonu” adı verilen bir meditasyon stili, stresin neden olduğu iltihaplanma tepkisini azalttığı tespit edildi. [/faq_item][/faq] [faq title=”” open1st=”0″ openAll=”0″][faq_item title=”Soru 3: Kendi kendine meditasyon nasıl yapılır? ” number=”3″] Cevap 3: Bazen rehberli imgeleme veya görselleştirme olarak adlandırılan bu meditasyon yöntemiyle, rahatlatıcı bulduğunuz yerlerin veya durumların zihinsel görüntülerini oluşturursunuz. Kokular, görüntüler, sesler ve dokular gibi mümkün olduğunca çok duyuyu kullanmaya çalışırsınız. Bu süreçte bir rehber veya öğretmen tarafından yönlendirilebilirsiniz. meditasyon faydaları duygu ve düşünceleri sakinleştirir. [/faq_item][/faq] [faq title=”” open1st=”0″ openAll=”0″][faq_item title=”Soru 4: Meditasyon yapmaya nasıl başlanır? ” number=”4″] Cevap 4: Rahat nefes alma. Bu teknik, ciğerlerinizi genişletmek için diyafram kasını kullanarak derin, eşit hızda nefes almayı içerir. Amaç, nefesinizi yavaşlatmak, daha fazla oksijen almak ve nefes alırken omuz, boyun ve üst göğüs kaslarının kullanımını azaltmak, böylece daha verimli nefes almaktır. Sessiz bir ortam. Yeni başlayan biriyseniz, televizyon, radyo veya cep telefonu dahil olmak üzere dikkatinizi dağıtacak birkaç şeyin olduğu sessiz bir yerdeyseniz meditasyon yapmak daha kolay olabilir. Meditasyonda daha yetenekli hale geldikçe, özellikle trafik sıkışıklığı, stresli bir iş toplantısı veya markette uzun kuyruklar gibi meditasyondan en çok fayda sağladığınız yüksek stresli durumlarda, her yerde yapabilirsiniz. [/faq_item][/faq] [faq title=”” open1st=”0″ openAll=”0″][faq_item title=”Soru 5: Meditasyon yaparken ne düşünmeli? ” number=”5″] Cevap 5: “Doğru” şekilde meditasyon yapma düşüncesinin stresinizi artırmasına izin vermeyin. Dilerseniz özel meditasyon merkezlerine veya eğitimli eğitmenler tarafından yürütülen grup derslerine katılabilirsiniz. Ancak meditasyonu kendi başınıza da kolayca uygulayabilirsiniz. Ve meditasyonu istediğiniz kadar resmi veya gayri resmi yapabilirsiniz, ancak yaşam tarzınıza ve durumunuza uygundur. Bazı insanlar meditasyonu günlük rutinlerine dahil eder. Örneğin, her güne bir saatlik meditasyonla başlayıp bitirebilirler. Ama gerçekten ihtiyacın olan tek şey meditasyon için birkaç dakikalık kaliteli zaman. [/faq_item][/faq]

 

Ref 1: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4330717/#B78
Ref 2: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20483826/
Ref 3: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21763432/
Ref 4: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20583900/

Bu yazıyı paylaşabilirsiniz:

Dr. Bora Küçükyazıcı

👨‍⚕️ Tıp Doktoru 🧠 Neuro Trainer ⚕ Klinik Psikoloji PhD ☯️ Meditasyon Eğitmeni

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu
Konuşmayı Görüntüle
Randevu İletişimi
Hangi konuda randevu istiyorsunuz?