Güncel Haberler

Mutlu Olmak için Ne Yapmalıyım? 10 İpucu

Mutlu olmak için ne yapmalıyım? Nasıl mutlu olurum? Mutlu olmak zordur derler. Mutlu olmak istiyorum, ne yapmam gerek? Yaşamda mutluluk için ne yapmalıyız? Daha mutlu bir yaşam nasıl mümkün? Sağlıklı ve mutlu olmanın ipuçları neler? Tüm bu ve benzeri soruların cevaplarını birlikte inceleyeceğiz. Hazırsanız başlıyoruz.

Evet, şu an olduğumuzdan daha huzurlu ve mutlu bir yaşam mümkün. Mutluluk herkes için farklı görünür. Senin için, belki de kim olduğunla barışık olmaktır. Ya da sizi koşulsuz kabul eden güvenli bir arkadaş ağına sahip olmak. Ya da en derin hayallerinizin peşinden gitme özgürlüğü. Kabul edelim, hepimiz mutlu olmak istiyoruz.

Mutluluk hormonları terimi, öncelikle beyinde salınan çeşitli kimyasalları ifade eder. Hormon seviyeleri vücudunuz için iyi bir dengede olduğunda, bizi hem fiziksel hem de zihinsel olarak iyi hissettiren şeylerdir. Kan ve sinir yollarımız aracılığıyla vücutta dolaşan bu hormonlar ve nörotransmitterler bizi rahatlatabilir, ağrıyı dindirebilir ve konsantrasyonumuzu artırabilir. En önemli mutluluk hormonu şunlardır: dopamin, serotonin, oksitosin ve endorfin.

Mutlu olmak istiyorsak hayatımıza daha fazla şey eklemeye gerek yok, tam tersine vazgeçmeyi öğrenmeliyiz.

Gerçek mutluluk versiyonunuz ne olursa olsun, daha mutlu, daha memnun bir hayat yaşamak elinizin altında. Düzenli alışkanlıklarınızda yapacağınız birkaç değişiklik, oraya ulaşmanıza yardımcı olabilir. Alışkanlıklar önemlidir. Kötü bir alışkanlığı bırakmayı denediyseniz, bunların ne kadar kökleşmiş olduğunu çok iyi bilirsiniz.

İyi alışkanlıklar da derinden kökleşmiştir. Mutlu olmak istemeseydin bunu okumazdın. Nasıl mutlu olmak istediğinden bahsediyorsun ama bu konuda hiçbir şey yapmıyor gibisin.

Olumlu alışkanlıkları, yaşam rutini parçası haline getirmeliyiz.

Mutluluk bir seçimdir. Mutlu olmayı seçtiğinde, mutluluğunun kontrolü sende olur. Her gün mutlu olmayı ya da olmamayı seçiyorsun. Bahane üretmeyi bırak. İşte arayışınıza başlamanıza yardımcı olacak bazı günlük, aylık ve yıllık alışkanlıklara bir göz atın. Sadece herkesin mutluluk versiyonunun biraz farklı olduğunu ve bunu başarma yolunun da farklı olduğunu unutmayın. Yaşamda mutlu olmak için ne yapmalıyım? Bu alışkanlıklardan bazıları ek stres yaratıyorsa veya yaşam tarzınıza uymuyorsa, onları bırakın. Biraz zaman ve pratikle, sizin için neyin işe yarayıp yaramadığını anlayacaksınız.

1.  Gülümse: Mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Mutlu olduğunuzda gülümseme eğilimindesiniz. Ama aslında iki yönlü bir durumdur. Gülümsüyoruz çünkü mutluyuz ve gülümsemek beynin dopamin salgılamasına neden oluyor, bu da bizi daha mutlu ediyor. Bu, her zaman yüzünüzde sahte bir gülümsemeyle dolaşmanız gerektiği anlamına gelmez. Ama bir dahaki sefere kendinizi kötü hissettiğinizde gülümseyin ve neler olduğunu görün. Ya da her sabah aynada kendinize gülümseyerek başlamayı deneyin.

Gülümsemek kendimizi daha iyi hissetmemizi sağlayabilir, üstelik bunu olumlu düşüncelerle desteklediğimizde daha etkilidir. Michigan Üniversitesi yeni bir araştırma, gün boyunca işi gereği gerçek gülümsemeler yapan müşteri hizmetleri çalışanlarının kendi ruh hallerini iyileştiğini tespit etti.
Tabii ki,  “gerçek gülümsemeler” uygulamak önemlidir. Kişinin gülümsemesi gözlerine ulaşmalıdır. Deneyin. Sadece ağzınızla gülümseyin. Sonra doğal bir şekilde gülümseyin; gözleriniz kısılır.

Sahte bir gülümseme ile gerçek bir gülümseme arasında çok büyük fark vardır: Gözleriniz!

Psychology Today araştırması, gülümseme bize bilişsel görevlerde daha iyi performans ulaştırıyor. Araştırmaya göre gülümsediğimizde, dikkatimiz artıyor ve odaklanmamız kolaylaşıyor. Gülümseme bizi iyi hissettiriyor, bu da dikkat esnekliğimizi ve bütünsel düşünme yeteneğimizi artırıyor. Bu fikir araştırmada test edilmiş. Gülümseyen katılımcıların bütünü görmeyi gerektiren dikkat gerektiren görevlerde daha iyi performans göstermişler.

Gülümseme, sıkıntılı durumlarda hissettiğimiz acının bir kısmını azaltmanın da iyi bir yoludur. Gülümsemek, üzücü bir durumun neden olduğu sıkıntıyı azaltmanın bir yoludur. Bu davranış nöropsikoloji yayınlarında yüz geri bildirim hipotezi olarak adlandırılıyor. Öyle hissetmediğimizde gülümsemeye zorlamak bile, ruh halimizi hafifçe yükseltmek için yeterli. Bu durum, bedenlenmiş bilişin bir örneğidir.

2. Egzersiz: Mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Egzersiz sadece vücudunuz için değildir. Düzenli egzersiz, benlik saygısını ve mutluluğu artırırken stresi, kaygı duygularını ve depresyon belirtilerini azaltmaya yardımcı olabilir . Hatta bir miktar fiziksel aktivite bir fark yaratabilir. Bir triatlon için antrenman yapmak veya bir uçuruma tırmanmak zorunda değilsiniz.  İşin püf noktası aşırıya kaçmamaktır. Kendinizi aniden yorucu bir rutine sokarsanız, muhtemelen hayal kırıklığına uğrarsınız. Bu egzersiz başlangıçlarını göz önünde bulundurun:

  • Akşam yemeğinden sonra her gece parkta, bahçede, sitede etrafında yürüyüşe çıkın.
  • Yeni başlayanlar için meditasyon ne demek gruplarına kaydolun.
  • Güne 5 dakikalık esneme ile başlayın. İşte başlamanız için bir dizi esneme hareketi geliştirin.

Kendinize bir zamanlar zevk aldığınız, ancak yol kenarına düşmüş eğlenceli aktiviteleri hatırlatın. Veya sahil yürüyüşü, park gezintisi gibi her zaman denemek istediğiniz aktiviteler olabilir. Egzersizin zamanınız olmayan bir şey olduğunu mu düşünüyorsunuz? Tekrar düşünün!

Egzersiz, mutluluğumuz ve refahımız üzerinde o kadar derin bir etkiye sahiptir ki, depresyonun üstesinden gelmek için etkili bir stratejidir. 

Journal of Health Psychology’de yayınlanan bir araştırma şu verileri ortaya koymuştur. İlişkimde mutlu olmak için ne yapmalıyım? Üç grup hasta depresyonlarını ilaç, egzersiz veya ikisinin bir kombinasyonu ile tedavi etti. Bu çalışmanın sonuçları şaşırtıcı: Her üç grubun da mutluluk seviyelerinde erken dönemde benzer gelişmeler yaşamasına rağmen, takip değerlendirmeler çok farklı olduğu kanıtlandı.

mutlu olmak
mutlu olmak için

Gruplar altı ay sonra nüks oranlarını değerlendirmek için test edildi. İlaçları tek başına alanların %38 tekrar depresyona girdi. Kombinasyon grubundakiler %31 bir nüks oranıyla sadece biraz daha iyiydi. Yine de en büyük değişiklik egzersiz grubundan geldi: Tekrarlama oranları sadece %9’du.

Depresyon, sadece düzenli egzersiz ile tedavi edilebilen bir durumdur.

Yine de egzersizden yararlanmak için depresyonda olmanız gerekmez. Egzersiz, kilo vermeseniz bile rahatlamanıza, beyin gücünüzü artırmanıza ve hatta vücut imajınızı iyileştirmenize yardımcı olabilir. Egzersizi daha önce derinlemesine araştırdık ve daha mutlu hissetmemizi sağlayan proteinleri ve endorfinleri serbest bırakır.  Egzersiz yapan kişilerin hiçbir fiziksel değişiklik görmeseler, bile bedenleri hakkında daha iyi hissettikleri tespit edilmiştir. Egzersiz ile beden görünüşün değişmese bile, vücudunla ilgili hissettiklerin değişir.

Herkesi memnun etmeye çalışırsan, sonunda hiç kimseyi memnun edemezsin, hatta bazen kendini bile. Alok Pandey

3. Ruh halinizi düşünen beslenme programı: Mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Yiyecek seçimlerinin genel fiziksel sağlığınız üzerinde bir etkisi olduğunu zaten biliyorsunuz. Ancak bazı yiyecekler ruh halinizi de etkileyebilir. Karbonhidratlar , “iyi hissetme” mutluluk hormonu olan serotonin serbest bırakırlar. Serotonin hormonu nasıl artar? Basit karbonhidratları – şeker ve nişasta oranı yüksek yiyecekleri – minimumda tutmalısınız. Çünkü bu enerji dalgalanması kısadır ve ardından mental ve duygusal olarak çökersiniz. Sebzeler, fasulye ve kepekli tahıllar gibi kompleks karbonhidratlar daha iyidir.

“Negatif insanlarla takılırsan, pozitif bir hayat yaşamayı bekleyemezsin.” – Joel Osteen

Yağsız et, kümes hayvanları, baklagiller ve süt ürünleri protein açısından yüksektir. Mutlu olmak için ne yapmalıyım? Bu gıdalar, enerji ve konsantrasyonu artıran dopamin ve norepinefrin salgılar. Çok işlenmiş veya derin yağda kızartılmış yiyecekler sizi mutsuz hissettirme eğilimindedir. Öğün atlamak da öyle.

Doğru beslenme programı ile mutlu olmak için ne yapmalıyım? Her gün daha iyi bir yemek seçimi yaparak başlayın. Örneğin, büyük, tatlı bir kahvaltı simit, poğaçayı, meyveli yoğurt ile değiştirin. Yine de tatlı isteğinizi tatmin edeceksiniz ve protein, sabah ortası bir enerji kazasından kaçınmanıza yardımcı olacaktır. Beslenme programınıza her hafta yeni bir yiyecek eklemeyi deneyin.

mutlu olmak için
nasıl mutlu olunur

4. İltifat edin: Mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Araştırmalara göre, nezaket göstermenin daha fazla tatmin hissetmenize yardımcı olabileceğini gösteriyor. Samimi bir iltifat etmek, kendi mutluluğunuzu artırırken birinin gününü aydınlatmanın hızlı ve kolay bir yoludur. Kişinin gözünü yakalayın ve bunu bir gülümsemeyle söyleyin ki ne demek istediğinizi anlasınlar. Kendinizi ne kadar iyi hissettirdiğine şaşırabilirsiniz. Nezaket göstererek mutlu olmak için ne yapmalıyım? Birine fiziksel görünümüyle ilgili bir iltifatta bulunmak istiyorsanız, bunu saygılı bir şekilde yaptığınızdan emin olun.

“Unutmayın: Hepimiz tahammül ettiğimizi alırız. Bu yüzden kendi içinizdeki mazeretlere, geçmişin inançlarını sınırlamaya, yarım yamalak ya da korkulu durumlara tahammül etmekten vazgeçin.” – Tony Robbins

5. Başkalarının onayını aramaya son verin. Mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Olumlu bir tutum genellikle iyi bir şeydir, ancak herkesin başına kötü şeyler gelir. Bu sadece hayatın bir parçasıdır. Kötü bir haber alırsan, bir hata yaparsan ya da sadece bir korku içindeymiş gibi hissedersen, mutluymuş gibi davranmaya çalışmayın. Mutsuzluk hissini kabul edin, bir an için bunu deneyimlemenize izin verin. Ardından, odağınızı size bu şekilde hissettiren şeye ve iyileşmek için ne gerekebileceğine kaydırabilirsiniz. Derin nefes alma egzersizi deneyin. Dışarıda uzun bir yürüyüş ya da biriyle konuşmak iyi gelecektir. Anın geçmesine izin verin ve kendinize iyi bakın.

Unutmayın, hiç kimse her zaman mutlu değildir.

Onaylanmayı ve onaylanmayı aramayı bıraktığınızda harika bir şey olur. Kendinizi bulursunuz. İnsanlar doğal olarak, kim olduklarını bilen ve sarsılamayanlara mıknatıs gibi çekilirler. Hepimiz beğenilmek istiyoruz, ancak çoğumuz hayatımızı başkalarının onayına göre yaşıyoruz.  Hayatlarımızı başkalarının beklentilerine göre yaşayarak başkalarını memnun etmeye çalışarak geçiririz. Bunu yapmakta büyük bir sorun var! Başkalarıyla mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Asla herkesi memnun edemeyeceksin, üstelik denesen bile bu durum seni mutlu etmeyecektir.

Bu nedenle, başkalarını memnun etmeye çalışmaktan vazgeçmek için kendinize izin verin. Bunun yerine sizi mutlu eden şeylere odaklanın. Kendin olmaya ve başkalarını memnun etmeye çalışmaktan vazgeçmeye karar verdiğin an, doğru insanların sana çekileceğini göreceksin.

6. Haftanızı planlayın: Mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Her haftanın sonunda oturup bir sonraki hafta için temel bir liste yapmayı deneyin. Plana bağlı kalmasanız bile, çamaşır yıkayabileceğiniz, market alışverişine gidebileceğiniz veya işteki projelerle uğraşabileceğiniz zamanı engellemek, zihninizi sakinleştirmeye yardımcı olabilir. Süslü bir planlayıcı edinebilirsiniz, ancak bilgisayarınızda yapışkan bir not veya cebinizde bir parça hurda kağıt bile bu işi yapabilir. Mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Olumlu ve olumsuz düşünme zihninizde aynı düzeyde çalışamaz. Hangisini daha çok beslerseniz, diğerine hükmeder. Oscar James

Zaman bu dünyada sahip olduğunuz en değerli şeydir, bu yüzden ona öyle davranın. Zamanı yönetirken mutlu olmak için ne yapmalıyım? Bir araştırma çalışması, boş zamanınızı dengelemenin gerçekten mutlu olmanın en önemli yollarından biri olduğunu gösteriyor. Yaşamdaki En Büyük Beş Pişmanlık kitabına göre, insanların en sık yaşadıkları pişmanlıkları şunlardır:

  • Keşke başkalarının benden beklediği hayatı değil de kendime uygun bir hayat yaşama cesaretim olsaydı.
  • Keşke bu kadar çok çalışmasaydım.
  • Keşke duygularımı ifade etme cesaretim olsaydı.
  • Keşke arkadaşlarımla iletişim halinde kalsaydım.
  • Keşke daha mutlu olmama izin verseydim.

Zamanınızı ve enerjinizi hayatınızı ve sevdiklerinizin hayatlarını iyileştirmeye hizmet eden şeylere odaklamalısınız!

7. Telefonunuzu bir kenara bırakmalısınız: Mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Tüm elektronik cihazlardan gün içinde en az 1 saat uzak durun. Bunu deneyebilirsiniz.  Akşam yemek hazırlarken, sevdiklerinizle vakit paylaşırken, telefonlar uzakta bir yerde dursunlar. Daha sonra hala senin için orada olacaklar, meraklanmayın!

Bir süredir bunu denemediyseniz, yarattığı farka şaşırabilirsiniz. Bir değişiklik için zihninizin özgürce dolaşmasına izin verin. Yemek hazırlayın. Müzik dinleyin. Kitap okuyun. Meditasyon yapın. Yürüyüşe çıkın ve çevrenize dikkat edin. Sosyal olun. Ya da yalnız ol. Sadece ol.

Haftada birkaç kez daha kısa bir süre yapmayı denemeye ne dersiniz?

8. Meditasyonu keşfedin: Mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Keşfedilecek birçok meditasyon yöntemi var. Meditasyon nedir? Hareket, odaklanma, farkındalık veya üçünün bir kombinasyonunu içerebilirler. Meditasyon karmaşık olmak zorunda değildir. 5 dakika boyunca kendi düşüncelerinizle sessizce oturmak kadar basit olabilir. Mutlu olmak için ne yapmalıyım? Daha önce bahsedilen derin nefes egzersizleri bile bir meditasyon biçimi olarak hizmet edebilir. Meditasyon genellikle odaklanmayı, netliği ve dikkat süresini iyileştirmenin yanı sıra sakin kalmanıza yardımcı olmak için değerli bir alışkanlıktır. Mutluluğunuzu geliştirmek için de yararlıdır.

Massachusetts Hospital nöropsikoloji araştırma ekibi, sekiz haftalık bir farkındalık meditasyon programına katılmadan önce ve sonra kişilerin beyin taramalarını inceledi. Katılımcıların beyinlerinde şefkat ve öz-farkındalıkla ilgili bölümlerinin büyüdüğünü ve stresle ilgili bölümlerinin küçüldüğü bilimsel olarak kanıtlandı.

Meditasyon tam anlamıyla zihninizi temizler ve sizi sakinleştirir.

Daha mutlu bir yaşam sürmenin en etkili tek yolu olduğu sıklıkla kanıtlanmıştır. Meditasyon sizi uzun vadede daha mutlu edebilir. Araştırmalar, meditasyondan hemen sonraki dakikalarda, artan farkındalık ve empatinin yanı sıra, sakinlik ve memnuniyet duygularını deneyimlediğimizi gösteriyor. Hatta araştırmalar, düzenli meditasyonun, mutluluk seviyelerini yükseltmek için beyni kalıcı olarak yeniden yapılandırabileceğini gösteriyor.

Meditasyon yoluyla beyin yapımızı gerçekten değiştirebiliyoruz. Nöroplastisite denilen bu durum, beynin nasıl daha mutlu olduğunu yeniden öğrenmesi ve programlamasıdır.

mutluluk için terapi
mutluluk terapisi

9. Psikoterapi desteği: Mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Engellerle nasıl başa çıkacağımızı öğrendiğimizde kesinlikle daha mutlu oluyoruz. Bir sorunla karşılaştığınızda, geçmişte benzer bir şeyi size neyin yaşattığını düşünün. Burada işe yarar mı? Başka ne deneyebilirsin? Mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Bir duvara çarpıyormuş gibi hissediyorsanız, psiko terapi desteği almayı düşünmelisiniz. Danışmanlık desteği ile kişisel gelişim yolculuğunuza rehberlik desteği sağlanır.

Terapi desteği ile yaşam kararlarını alırken duyguların yönetilmesi konusunda yetkinliğiniz gelişir.

Terapi çalışmaları, insanların baş etme becerilerini geliştirmelerine hedeflenir. Sadece birkaç seans terapi desteği bile, zihinsel ve duygusal bakışınıza yeni güzellikler eklemenize yardımcı olacaktır.

10. Düşünmek için zaman ayırın: Mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Yeni bir hafta başlangıcı, durup yaşamınıza göz atmak ve özet çıkarmak için iyi bir zamandır. İş yaşamında mutlu olmak için ne yapmalıyım? Eski bir arkadaşınızla yaptığınız gibi kendinize yetişmek için biraz zaman ayırın. Şu soruları her hafta başında kendinize sorabilirsiniz:

  • Nasılsın?
  • Neler yapıyorsun?
  • Geçen haftaya göre daha mı mutlusun?
  • Bu hafta farklı ne yapacaksın?

Ancak yanıtlarınız için kendinizi çok sert bir şekilde yargılama tuzağından kaçınmaya çalışın. Ruh halinizin geçen zaman içinde pek düzelmediğini fark ederseniz, bir terapistle konuşmayı düşünün. Depresyonla veya ruh halinizi etkileyen altta yatan bir fiziksel durumla uğraşıyor olabilirsiniz.

11. Doğaya çıkın: Mutlu olmak için ne yapmalıyım?

Bir araştırmaya göre yeşil alanlarda haftada 30 dakika veya daha fazla zaman geçirmek kan basıncını ve depresyonu düşürmeye yardımcı olabilir.

Yeşil alanınız mahallenizdeki park, kendi arka bahçeniz veya bir çatı bahçesi olabilir – biraz doğa ve temiz havanın tadını çıkarabileceğiniz herhangi bir yer. Mutluluk hormonu artırmak ve düzenlemek sizin kontrolünüzdedir. Yeter ki daha mutlu olmayı isteyin. Daha da iyisi, ekstra fayda sağlamak için karışıma biraz açık hava egzersizi ekleyin.

Dr. Bora Küçükyazıcı
Klinik Psikoloji PhD & Aile Danışmanı

doktor bora küçükyazıcı
Brain Center İstanbul Kişisel Gelişim Merkezi

Kaynaklar:

  • shorturl.at/ehiHM
  • shorturl.at/jwyG9
  • shorturl.at/dgtS5
Bu yazıyı paylaşabilirsiniz:

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu
Call Now ButtonRANDEVU ALABİLİRSİNİZ