Kişisel Gelişim Yazıları

Mutluluk Hormonları Nasıl Artırılır? 2022

Mutluluk Hormonları Nelerdir?

Mutluluk hormonları nedir? Beyindeki mutluluk hormonu nedir? Mutluluk hormonları nasıl çalışır? Mutluluk hormonu adı nedir? Mutluluk hormonu olarak bilinen hormon nedir? Çikolatadaki mutluluk hormonu nedir? Mutluluk hormonu ismi nedir? Tüm bu ve benzeri  soruların cevaplarını birlikte inceleyeceğiz.

Öncelikle, hormonlar vücudunuzdaki farklı bezler tarafından üretilen kimyasallardır. Haberci olarak hareket ederek ve birçok bedensel süreçte rol oynayarak kan dolaşımında dolaşırlar. En önemli işlevlerden biri, ruh halimizi düzenlemeye yardımcı olmaktır. Mutluluk ve zevk dahil olmak üzere bazı hormonlar, olumlu duyguları geliştirmeye yardımcı olduğu bilinmektedir.

mutluluk hormonları nedir
mutluluk hormonu nedir

Beyindeki mutluluk hormonları nelerdir?

Dopamin: İyi hissetme hormonu olarak da bilinir. Beyninizin ödül sisteminin önemli bir parçası olan bir hormon ve nörotransmiterdir. Dopamin, öğrenme, hafıza, motor sistem işlevi ve daha fazlasıyla birlikte zevkli hislerle ilişkilidir.

Serotonin: Bu bir hormon ve nörotransmiter olarak görev yapar. Ruh halinizin yanı sıra uykunuzu, iştahınızı, sindiriminizi, öğrenme yeteneğinizi ve hafızanızı düzenlemeye yardımcı olur.

Oksitosin: Genellikle “aşk hormonu” olarak adlandırılır. Doğum, emzirme ve güçlü ebeveyn-çocuk bağı için gereklidir. Bu hormon aynı zamanda ilişkilerde güven, empati ve bağ kurmaya yardımcı olabilir. Oksitosin seviyeleri genellikle öpüşme, sarılma ve seks gibi fiziksel şefkatle artar.

Endorfinler: Endorfinler, vücudunuzun stres veya rahatsızlığa tepki olarak üretilir. Vücudunuzun doğal ağrı kesicisidir. Endorfin seviyeleri, yemek yemek, egzersiz yapmak veya seks yapmak gibi ödüllendirici faaliyetlere girdiğinizde de yükselme eğilimindedir.

mutluluk hormonu nedir
mutluluk hormonu nasıl artar

Vücudumuzda hangi durumlarda mutluluk hormonları artar?

İlk olarak mutluluk kavramı, gördüğünüz üzere bir çok faktör ve bileşenden oluşan bir bütündür. İç faktörler ve dış faktörlerin hepsinin birlikte uyum içinde olduğu anlarda, kendimizi daha mutlu hissederiz. Bununla birlikte, ikili ilişkilerdeki mutluluk kavramı ise daha farklı parametrelere dayanmaktadır. Çift terapisi ve aile danışmanlığı çalışmalarında, birbirini anlayan eşler ve aşk tutkusunun korunması adımlarını geliştiriyoruz. Mutluluk kavramının altında 2 ana faktör bulunmaktadır.

  1. Endojenik faktörler, kişinin bedensel ve ruhsal durumundan sorumludurlar.
    • biyolojik özellikler ve genetik
    • bilişsel özellikler ve duygu durumu
    • kişilik özellikleri ve karakter yapısı
    • etik alt faktörler ve ahlaki değerler
  2. Eksojenik faktörler ise yaşadığımız çevrenin, ortamın bize olan etkisinden etkilenir.
    • davranışsal özellikler ve sorun çözme yetkinliği
    • sosyal-kültürel doku ve uyum
    • ekonomik koşullar ve yaşam kalitesi
    • coğrafi koşullar ve mevsimsel durumlar
    • yaşam olayları ve olası travmatik durumlar

İkinci olarak, tüm bu faktörler arasında biyolojik özellikler, mutluluk hormonları ile düzenlenmektedir. Mutluluk hormonu ve nörotransmitter olarak bahsettiğimiz 4 mediyatör, mutluluğu yöneten orkestra şefleridir.

Bir bütün olarak, iki genel faktör bireylerdeki duyguları etkiler. İç (içsel) ve dış (dışsal) faktörler arasındaki genel bir etkileşim olarak oluşan bir duygu olarak mutluluk. Bu ilişkide her faktörün farklı bir ağırlığa sahip olduğu unutulmamalıdır.

dopamin nasıl artar
mutluluk hormonu dopamin

Öncelikle, insan beyni içinde duyguları yöneten devreler çok karmaşıktır. İnsan beyni içindeki şu yapılar duygu yönetiminden sorumlu beyin bölgeleridir. Bu beyin bölgelerinde, yukarıda bahsettiğim 4 mutluluk hormonu görev yapmaktadır.

  • Prefrontal Korteks
  • Amigdala
  • Hipokampus
  • Anterior Singulat Korteks
  • İnsular Korkteks

Bu insan beyni yapıları ortaklaşa çalışarak, duygusal bilgiyi ve duygusal davranışı birlikte oluştururlar. Hatta, mutluluk hormonları bir denge içinde olmalıdır. Yaşam koşulları, beslenme ve uyku düzenlemesi dahi mutlu yaşam için değerli faktörlerdir. Mutlu bir yaşam için, mutluluk hormonlarımızın denge içinde salınıyor olması gereklidir. Mutluluk hormonlarımızın denge içinde salınması için yaşamımızda yapmamızın fayda sağlayacağı düzenlemeleri inceleyelim.

mutluluk hormonları nedir
mutluluk hormonu adı nedir

Yürüyüşe Çıkmak: Serotonin Mutluluk Hormonları

Endorfin ve serotonin seviyenizi artırmak mı istiyorsunuz? Parklarda, doğayla temas edin. Yürüyüşe çıkınız. Koronavirüs pandemi sırasında karantina günlerinde eve kapandık, kaldık. Hafta içi akşam saatlerinde ise gün batımını izlemek bizim seçimimiz olmalıdır.

Her gün dışarıda en az 10 ila 15 dakika yürüyüş yapmanızı öneririm. Aynı eski sokak ve parktan sıkıldıysanız, yeni bir mahalleyi veya parkı keşfetmeyi deneyin. Egzersizin fiziksel sağlık açısından birçok faydası vardır. Üstelik insan bedeni için en uygun egzersiz, tempolu yürüyüş yapmaktır. Ayrıca duygusal ve düşünsel olumlu etkisi de çok fayda sağlar.

Üstelik, düzenli yürüyüş ve spor yaşamınıza eklediğinizde, endorfin seviyeniz artacaktır. Bunu daha düzenli bir şekilde yaşam şeklinize dönüştürdüğünüzde, dopamin ve serotonin seviyelerinizde artış gözlenecektir. Tek başınıza egzersiz yerine, grup egzersizleri daha faydalı bulunmuştur. Grup uyumu ile, bazen istemediğiniz anlar olsa da, grup arkadaşlarının daveti ile yürüyüşe çıkarsınız. Kendinize yürüyüş arkadaş grupları seçebilirsiniz.

Bu nedenle, serotonin artışınızı en üst düzeye çıkarmak için egzersizinizi açık havada yapmalısınız. Kapalı salonlarda yapılan fitness aktiviteleri, serotonin düzeyine yeterli artışı sağlamakta zorlanır. Yürüyüşleri günde en az 30 dakika olacak şekilde düzenleyebilirsiniz.

mutluluk hormonu artırmak
mutluluk hormonları nedir

Dostlarla zaman paylaşarak mutluluk hormonlarını artırmak

Kahkaha en iyi ilaçtır. Hepimiz biliriz bu sözü. Bir kahkaha bir kilogram pirzolaya eşdeğerdir. Elbette, kahkaha süregelen sağlık sorunlarını tedavi etmeyecektir. Ancak, dopamin ve endorfin seviyelerini artırmaktadır. Kaygı veya stres duygularını giderir. Düşük ruh halini ve modunuzu iyileştirmeye yardımcı olacaktır.

Dostlarla geçirilen keyifli anlar, mutluluk hormonları için sosyal kahkaha deposudur. Bu sayede, endorfin salgılanması üst düzeyde gerçekleşir.  Komik ve eğlenceli videolar izlemek, ya da sevdiklerinizle bir komedi filmi dizisi izlemek çok fayda sağlayacaktır.

Sevdiklerinizle geçirdiğiniz eğlenceli anlarda, oksitozin salınımı artacaktır. Oksitozin, empati yeteneğini geliştirir. Karşımızdaki kişinin duygu ve düşüncelerini daha doğru anlamamızı sağlar.

mutluluk hormonu nedir
mutluluk nedir

Sevdiklerinizle, sevdiğiniz yemeği pişirin: mutluluk hormonu deposu

Lezzetli ve görsel uyumu yüksek bir yemekten aldığınız zevk, endorfin ve dopamin salınımını tetikleyebilir. Mesela, yemeği sevdiğiniz biriyle paylaşmak ise ek olarak oksitosin seviyelerini artırabilir.

Bazı yiyeceklerin de hormon seviyeleri üzerinde etkisi olabilir. Bu nedenle, mutluluk hormonları artışı için yemek planlarken aşağıdakilere dikkat edebilirsiniz.

  • endorfin salınımını tetikleyenler: baharatlı yiyecekler
  • dopamin salınımı ile bağlantılı besinler: yoğurt, fasulye, yumurta, az yağlı et ve badem
  • yüksek serotonin salgılatan triptofan: Triptofan açısından zengin yiyecekler şunlardır: yumurta, badem, hindi eti, tavuk, soya, süt ve süt ürünleri, mandalina, muz, kakao, susam, fıstık, biftek
  • hormon salımını dengede olmasını sağlayan yiyecekler: yoğurt ve probiyotik besinler

Küçük bir lezzet farkı, küçük bir mutluluktur.

mutluluk hormonları nedir
mutluluk hormonu nasıl artar

Müzik dinleyin ve çılgınca dans edin: serotonin ve endorfin deposu

Müzik ve dans, mutluluk hormonları içinharika destek verebilir. Yüksek tempolu müzikleri dinlemek ve dans ederek eşlik etmek, insan beyni işleyişinde dopamin üretimini artırır. Ondan sonra, canınız o an hangi müziği istiyorsa, o şarkıyı açın. Haydi hemen açın müziği. Bu satırları okurken dahi, arka planda size ritim eşlik etsin. Ruh durumunuzdaki bu olumlu değişim serotinin üretimini artırabilir.

Evde, odanızda, salonda çalan müziğe eşlik ederek, siz de dans edin, şarkıya eşlik ederek dans etmenizi öneririm. İşte tam bir endorfin salgılanma ipucu size.

mutluluk hormonu nedir
mutluluk hormonları

meditasyon yapın: dopamin ve endorfin hazinesi

Meditasyon yapıyor musunuz? Tüm yaşam koşturmasına gün içinde 10 dakika ara vererek, kendinizi ve ruhunuzu dinliyor musunuz? Düzenli olarak meditasyon yapanlar, yaşam stresini daha iyi kontrol ettiklerini zaten fark ediyorlar. Üstelik uyku kaliteniz de artıyor.

Meditasyon faydaları, sakinlik sırasında artan dopamin ve endorfin üretimiyle bağlantılıdır. Meditasyon egzersizlerine nasıl başlayacaksınız? İlk defa denemek için zor görünebilir?? Oysa emin olunuz düşündüğünüz kadar zor ve karmaşık değildir. Meditasyon için kendinize 10 dakika ayırın. Ardından şu adımları uygulayabilirsiniz.

▶️ MUTLAKA İNCELEYİN! ◀️

📲 Tükenmişlik Sendromu Nedir?🥇

Sessiz ve rahat bir yer seçip, oturun. Rahat bir ortamda oturmaya özen gösterin. Otururken gözlerinizi kapatın ve bedeniniz etrafındaki havayı hissetmeye odaklanın. Öyle ya, hepimiz aslında uzayda yaşıyoruz ve farkında olmadığımız yer çekimi bizi sarıyor.

Olumlu veya olumsuz tüm düşüncelerinizin yükselmesine izin verin. Düşünceleriniz aklınızdan geçip gitsin, hepsini yürüyüşe gönderin. Uzaklaşsınlar sizden bir süreliğine. Düşünceleriniz tek tek aklınıza geldikçe, yargılamadan düşüncenizin sesini dinleyin. Basitçe tüm duygu ve düşüncelerinizi tek tek gözden geçirin.

Kendimizi en basit şekilde, olduğumuz gibi kabullenmeyi öğreneceğiz.

mutluluk hormonu
mutluluk nasıl artar

Romantik bir akşam planı: Aşk Hormonu – Oksitosin deposu

Oksitosin, nam-ı diğer, aşk hormonu olarak bilinmektedir. Bu aşk hormonu konusunda sanırım detaylı bir araştırma yazısı kaleme alsam iyi olacaktır 🙂

Birine ilgi duymak, oksitosin üretimine yol açabilir. Bununla birlikte şefkat duygusunu artıran durumlar, sarılmak, öpüşmek eylemleri de oksitosin salınımını artırmaktadır. Değer verdiğiniz biriyle zaman paylaşınca, oksitosin üretimini artırmaya yardımcı olabilir. Kanda oksitosin düzeyi artınca, karşımızdakiyle yakınlık ve pozitif ilişkimiz gelişir. Bu durumda mutlu ve coşkulu hissederiz.

Sağlıklı ve karşılıklı doyum gerçekleşen cinsel paylaşım, endorfin ve dopamin düzeylerini en üst düzeye çıkartmaktadır.

mutluluk hormonu
mutluluk hormonları

Uyku kalitesinde düzelme: dopamin hazinesi

Uyku, insan beyni için duş almaktır. Gün içinde bir çok olumlu ve olumsuz karar ve düşünceleri, tercihleri gerçekleştiren insan beyni, yorulur, tükenir, kirlenir. Kaliteli uyku ile, beyin uyurken duş alır, temizlenir. Ertesi gün için tekrar hazır hale gelir. Uyku kalitesi bozuk kişinin beyni gece yeteri kadar temizlenmeden, diğer güne başlar.

Yeterince kaliteli uyku gerçekleşmez ise, sağlığınızı birçok yönden olumsuz etkileyebilir. Birincisi, dopamin dengesizliğine katkıda bulunabilir. Bu, ruh haliniz ve fiziksel sağlığınız üzerinde olumsuz bir etkiye yaratır.

Günde 6-8 saati uyumaya ayırmalıyız. Vücudumuzdaki hormon dengesini ve mutluluk hormonları düzeyini geri kazanırız. Kaliteli uyku düzeni için her gün aynı saatte yatıp kalkmalıyız. Uyku ortamımız sessiz olmalıdır. Teknolojik arınma açısından, tablet ve telefonlarınız mutlaka uyuduğunuz odanın dışında olmalıdır. Bu ipucunu uygulamanız dahi, uykunuza pozitif katkı sağlayacaktır.

mutluluk hormonu nedir
mutluluk hormonları nedir

Stres doğru ve verimli yönetmek: dopamin ve serotonin dengesi

Zaman zaman biraz stres yaşamak normal olabilir. Öyle ya, yaşam her zaman güllük gülistanlık değildir. Her şey planladığımız ve istediğimiz gibi giderken, birden bire kontrolümüz dışında bir şeyler gelişebilir. Yaşamda stres ile karşılaşmak doğaldır, beklenen bir durum olmalıdır.

Stres ile karşılaştığımızda önemli olan, karşılaştığımız stresli durumun kendisi değildir. Bu stresi yaratan duruma bizim vereceğimiz cevaplar, durumu belirleyecektir. Olumsuz stres, kontrol edilmeyen stres durumudur. Böyle anlarda dopamin ve serotonin düzeylerimiz aşağı düşecektir. Buna bağlı olarak sağlığımız ve ruh halimiz olumsuz etkilenir. Ardından stres ile baş etmek daha da zor ve içinden çıkılmaz bir hale dönebilir.

psikolog terapi istanbul
mutluluk terapisi

Yaşam olaylarını her zaman kontrol edemeyiz. Oysa, olaylara vereceğimiz yanıtları ve çözüm adımlarımızı ve mutluluk hormonları düzeylerimizi biz belirleriz. Bireysel yetkinlik düzeyimiz ne kadar gelişmiş ise, çok daha doğru ve uygun yanıtları oluştururuz. Çözümsüz hissettiğimiz anlarda, mutlaka uzman desteği için adım atılmalıdır. Böylece yetkinlik düzeyimiz artar. Hangi durumda, hangi yanıtı oluşturacağımızı gelişir.

Daha mutlu bir yaşam için yukarıdaki ipuçlarını hayatınıza ekleyin. Mutluluk ve mutsuzluk birer seçimdir. Siz, mutlu olmayı seçin. Yaşamımızın kontrolü sizde olmalıdır. Kişisel danışmanlık çalışmaları ile yaşamda sağlıklı ve doğru kararları alma yeteneklerinizde gelişim sağlanır.

Kararsızlığa son vermek ve yaşamınızda doğru kararları alıp uygulamanızda size yardımcı olmak için buradayız. Bizimle hemen iletişime geçerek, stres faktörlerini nasıl ortadan kaldıracağınız ve hayatı nasıl kolaylaştıracağınızı planlamaya başlayın.

👨‍⚕️ Dr. Bora Küçükyazıcı
Klinik Psikoloji PhD  Meditasyon Eğitmeni

🏠 Brain Center ® İstanbul ☯️ Kişisel Gelişim Merkezi
Ritim İstanbul AVM, Maltepe – İstanbul 🌍

doktor bora küçükyazıcı psikolog
Brain Center İstanbul – Kişisel Gelişim Merkezi
Bu yazıyı paylaşabilirsiniz:

Dr. Bora Küçükyazıcı

👨‍⚕️ Tıp Doktoru 🧠 Neuro Trainer ⚕ Klinik Psikoloji PhD ☯️ Meditasyon Eğitmeni

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu
Konuşmayı Görüntüle
Randevu İletişimi
Hangi konuda randevu istiyorsunuz?