Kişisel Gelişim Yazıları

öz farkındalık nedir 🔍 2024 duygusal analitik zeka nedir?

bireysel farkındalık nasıl gelişir?

Bireysel öz farkındalık nedir?

Kişisel öz farkındalık nedir? Analitik zeka öz farkındalık ne işe yarar? Duygusal zeka öz farkındalık nasıl oluşturulur? Kişisel farkındalık nedir? Farkındalık yaratmak nasıl olur? Farkındalık çalışmaları nedir? Farkındalık sahibi olmak ne demek? Bilinçli farkındalık nedir psikoloji? Tüm bu ve benzeri soruların cevaplarını birlikte inceleyeceğiz.

İlk ilke, kendinizi kandırmamanız gerektiğidir. Kandırılması en kolay kişi sizsiniz. Richard Feynman

Farkında olmaktan çok habersiziz. Kendini bilmek, harika bir tavsiyedir. Ancak, söylemesi yapmaktan daha kolaydır. Hepimiz kendimizi gerçekte bildiğimizden çok daha iyi tanıdığımızı düşünürüz. Öz-farkındalığı daha da zorlaştıran şey budur. Önce yanılsamayı bırakmalıyız. Yine de kendini kötü hissederiz. Hayat bir kendini keşfetme yolculuğudur. Bir yanılsamayı korumaya çalışmak yerine kim olduğumuzu bilmeyi ve kabul etmeyi öğreniriz. Geliştirilmiş öz-farkındalık hayatınıza barış getirir.

öz farkındalık nedir
özfarkındalık nasıl gelişir

Kişisel farkındalık nasıl gelişir?

Var olduğumuzu düşünüyoruz, yani varsayılan olarak kendimizi bilmiyor muyuz? Şaşırtıcı bir şekilde, öz farkındalık üzerine yapılan en büyük çalışmalardan biri, insanların yüzde 95’inin öyle olduğuna inanmasına rağmen, insanların sadece yüzde 5’inin gerçekten öz farkındalığa sahip olduğunu keşfetmiştir.

Kendinizi ne kadar çok tanırsanız, o kadar çok fırsat, büyüme ve başarıyı kendinize çekersiniz.

Gerçek öz-farkındalık devam eden bir süreçtir ancak göründüğü kadar kolay değildir. Bununla birlikte, uygulamanın faydaları çabaya değer. Bunun nedeni, gerçek öz farkındalığın devam eden bir kendini keşfetme süreci olmasıdır. Kendinizi tanımak, yansıma, iç gözlem ve iç dünyanızı açık fikirli bir şekilde keşfetmeye istekli olmayı gerektirir. Neyse ki, öz farkındalığınızı geliştirmenin yetenekli, pratik yolları var. Bu yazımızdaki ipuçları ile öz farkındalığın doğasını keşfedeceğiz.

📲 Narsist İlişki Nedir? 🥇

Dışsal öz farkındalık nedir?

İki terimden ikincisi olan dışsal öz farkındalık, değerlerimiz, duygularımız, güçlü yönlerimiz, zayıf yönlerimiz ve çevremizle ilgili olarak başkalarının bizi nasıl gördüğünü ifade eder. Dış öz farkındalık nedir: kendilerini çalışanları gibi gören bir liderde temsil edilebilir. Dışsal öz farkındalık konusunda yetenekli olanların , başkalarıyla daha iyi ilişki kurmalarına izin vererek daha yüksek düzeyde empati göstermeleri daha olasıdır.

Dışsal öz farkındalığın faydaları özellikle işyerinde belirgindir. İş tatmini , daha yüksek performanslı çalışanlar ve daha fazla üretkenlik , öz farkındalığın birçok faydasından sadece birkaçıdır.

Kendi güçlü ve zayıf yönlerinizi anlarsanız, daha memnun çalışanlarla daha iyi bir lider olursunuz.

Deniz subaylarının öz ve ast derecelerini değerlendiren bir çalışmada, 155 ABD Deniz Subayından oluşan rastgele bir örneklemden liderlik performanslarını kendi kendilerine değerlendirmeleri istendi. Çalışma, astlarından en yüksek puana sahip memurların, kendi kişisel puanlarını şişirme olasılığının daha düşük olduğunu buldu. Bu arada, daha az başarılı liderler öz puanlarını şişirdi. Başka bir deyişle, kendinin farkında olmak, yalnızca kendi liderlik yeteneklerinizi daha iyi değerlendirmenize ve anlamanıza yardımcı olmakla kalmaz, aynı zamanda bu daha doğru anlayışlar, çalışanlarınızın sizi görme biçimlerine de geçer.

  📲 Sağ Beyin ve Sol Beyin Arasındaki Farklar 🥇

Sorular ile öz farkındalık nedir?

Kendi farkındalığınızı geliştirmek ve potansiyelinizi geliştirmek istiyorsanız size yardımcı olabilecek 5 ipucunu birlikte inceleyeceğiz. Kendinize sorular sormak, kendinizi ve eylemlerinizi daha iyi anlamanın ve öz farkındalık nedir anlamak için harika bir yoludur. Kendinize sorular sorduğunuzda, büyük resme, neden belirli bir şekilde hissettiğinize veya bir şeye neden böyle tepki verdiğinize bakmaya başlayabilirsiniz. Kendinize sorabileceğiniz sorular şunlardır:

  • Bu kesin şeyden neden kaçınıyorsunuz?
  • Ne elde etmeye çalışıyorsun?
  • Şu anda nasıl hissediyorsun ve bu seni nasıl etkiliyor?
  • Başkaları sizi nasıl algılıyor ve eylemleriniz hakkında ne hissediyor?

Bunu yaparak, günlük yaşamda belki iki kez bile düşünmediğiniz şeyleri keşfetmeye başlayabilirsiniz ve bu, öz farkındalığınızı geliştirmeye başlamak için harika bir yol olabilir.

📲 Tükenmişlik Sendromu Nedir? 🥇

1. Güçlü ve zayıf yönleri keşfetmek: öz farkındalık nedir?

Güçlü yönlerinizi mutlaka bilin. Güçlü yönlerinizi bilmek ve zayıf yönlerinizle başa çıkmak, öz farkındalığınızı geliştirmenize yardımcı olacaktır. Her birimizin kim olduğumuzu oluşturan güçlü ve zayıf yönleri vardır ve bu, hedeflerinize nasıl ulaşacağınızı şekillendirmenize yardımcı olacaktır. Zayıf yönleriniz sizi birçok harika şeyi başarmaktan alıkoyuyor, güçlü yönleriniz ise kolayca elde edebileceğiniz bir şey. Kendinizi değerlendirmeyi sahiplenmelisiniz çünkü bu sizin kişisel gelişiminiz içindir.

Acıda hafiflik bulmakta oldukça iyi olmalıyız. Mizahı bir beceri olarak kullanmalıyız. Aynı şekilde, üzerinde çalışılması gereken bir şey de, hak sahibi olma ya da kendimize acıma duygularını, dünyanın zulmüne karşı kendi mağduriyet ve adaletsizlik duygularını yönetmeyi geliştirmeliyiz.

📲 Depresyon testini Hemen Yap! 🥇

Kısacası, bunlar öz farkındalık nedir anlamak için, güçlü ve zayıf yönlerdir. Kişisel farkındalığı geliştirmek, ne ile çalıştığınızı bilmek anlamına gelir. Tetikleyicileriniz neler? En çok ne zaman gergin hissediyorsunuz? En çok ne zaman odaklanıyorsun? Yeteneklerin nelerdir? Hangi alanlarda iyisiniz? Bunları keşfetmelisiniz.

öz farkındalık nedir
özfarkındalık nedir

2. Geri bildirim istemek: öz farkındalık nedir?

Bu kolay olmayabilir, özellikle de yakın görüşlüyseniz ve sizi eleştiren insanlara karşı savunmacıysanız. Düzeltme olmadan, zayıf yönlerinizin kendinizi ne kadar ileri götürebileceğinizi sınırlayacağını unutmayın. Geri bildirim istemek güçlendirici olduğu kadar incitici olabilir. Hiç kimse bundan hoşlanmasa da, eleştiriyi kendimizi geliştirmek için faydalı bir geri bildirim olarak görmeye çalışmalıyız. Kişisel ve profesyonel olarak geliştirmeniz gereken özellikler hakkında daha fazla bilgi edinmenize yardımcı olacaktır.

Sezgi, öz farkındalığınızı geliştirmede önemli bir rol oynar. Bu, öz farkındalık nedir, karar verme sürecinde önemli hataların kaynağı olabilir. Sezginiz, daha hızlı gezinmenize yardımcı olacaktır, ancak çok fazla gerçeğiniz yanlışsa bu da yanıltıcı olabilir. Üstelik bu öz farkındalık nedir konusunda size yardımcı olacaktır. Dahası, bu bilinçaltınızı beslemenin etkili bir yoludur.

Yapılması gereken her şey her zaman sizin seçiminizdir. Bazen yükselirken kendinizi ağır hissedebilirsiniz ve gitmeniz zor olabilir. Bununla birlikte, daha az motive hissetmek çoğu zaman sağlıksız olmuştur. Kendinizi motive etmek ve hayata olumlu yönden bakmak, potansiyelinizi ve öz farkındalığınızı geliştirmenize yardımcı olacaktır. Ek olarak, psikolojik ihtiyaçlarınızın farkındalığı, arzu ettiğiniz ödülü anlamanıza ve aramanıza yardımcı olarak motivasyonunuzu artırabilir.

Dinlerken, konuşmayı nefese odaklandığınız şekilde bir çapa olarak kullanın. Dikkatinizin biraz dağıldığını her fark ettiğinizde, öz farkındalık nedir anlamak için, dikkatinizi konuşmanın ritmine ve akışına çevirin.

3. Duyguları tanımak: özfarkındalık nedir?

Duygusal tetikleyicilerinizi bilmelisiniz. Tam olarak sizi duygusal olarak neyin tetiklediğini belirlemek zor olabilir. Ancak öz farkındalık nedir anlamak için, bunu bilmek ve anlamak, kendinizi geliştirmenize yardımcı olabilir. Bununla başa çıkmanın anahtarı, duygularınız tetiklendiğinde kendinizi tepki verirken yakalamaktır. Duygusal olarak tepki verdiğinizi fark ettiğiniz sürece, bunu düşünmek için duygusal durumunuzu değiştirmeniz yeterlidir.

Sınırlarınızı belirleyin. Sınırlarınızı sıkı tutmak, hedeflerinizin bütünlüğünü ve buna harcadığınız emeği korumanıza yardımcı olacaktır. Sınırlarınızı belirlemek ve onları sürdürmek bir beceridir. Ancak, birçok insanın öğrenmediği bir beceridir. Bunu tanımak, sınırlarınızı bilmek ve anlamak demektir. Ayrıca, cesaret ve destek gerektirir, ancak kendinizi geliştirmenize yardımcı olacak, ustalaşabileceğiniz bir beceridir. Sağ ve sol beyin nasıl çalışır? Beynimizin farkındalık düzeyinde işleyişi hakkında detaylı bilgileri şu linkte inceleyebilirsiniz:

📲 Mobing Nedir? Mobing Önlemek için 5 İpucu 🥇

Açık fikirli olmaya özen gösterin. Uygulaması en zor şeylerden biri açık fikirli olmaktır. Birinin bakış açısını anlamak, aynı fikirde olmasanız bile, zihninizi değiştirebilir ve özgürleştirebilir. Düşünme şeklinizi değiştirin ve sizi hüsrana uğratan veya çaresiz bırakan bir zihniyete saplanıp kalmayın. Bu, hayatı basitleştirmek için en iyi araçlardan biridir. Yolunuzdaki her durumu anlamaya çalışın ve bu, öz farkındalık nedir ve geliştirmenize ve kendi potansiyelinizi geliştirmenize yardımcı olacaktır.

4. Meditasyon teknikleri deneyin: öz farkındalık nedir?

Meditasyon, daha fazla kendinin farkında olmaya odaklanmanıza gerçekten yardımcı olabilir. Meditasyon yaptığınızda, gerçekten mevcut olmaya odaklanabileceğiniz sakin ve hoş bir zihin halindesiniz. Bu, nefesiniz yoluyla veya sadece meditasyon yaparken gözünüzde canlandırarak olabilir. Meditasyon seansınıza başladığınızda, sahip olduğunuz her türlü düşünce ve duygunun farkına vararak pratik yapmaya başlayabilirsiniz. Ayrıca meditasyonunuz sırasında kendinize sorular sorabilir veya yaptığınız, duygularınızı veya davranışlarınızı etkileyen şeyleri düşünebilirsiniz.

Meditasyon yoluyla, kendiniz ve duygularınız hakkında daha net bir anlayış geliştirebilir, öz farkındalığınızı geliştirmeyi kolaylaştırabilirsiniz. Hiçbir şey meditasyon kadar öz farkındalığı artırmaz. Meditasyonu, daha önce tartıştığımız nesnel farkındalığa odaklanmanın odaklanmış bir uygulaması olarak görebilirsiniz.

Pleiades Dengelenme Meditasyonu, farkındalığın farkına varma pratiğidir! 

O zaman, farkındalığın kendisine artan bir aşinalık ile, zihnin ve bedenin sürekli değişen doğasına kapılma olasılığınız azalır. Bir nesnenin farkındalığı, muhtemelen aşina olacağınız şeydir. Nesne genellikle nefes olabilir. O zaman uygulama basittir. Nefesinize odaklanın, dikkatinizin dağıldığını fark edin ve dikkatinizi geri verin. Zamanla bu, zihindeki konsantrasyonu iyileştirir ve farkındalığı geliştirir.

5. Anı Yaşamak: özfarkındalık nedir?

Şimdiki anda nasıl yaşayacağımızı öğrendiğimizde, gelecek veya geçmiş hakkında endişelenmeyi bırakmayı öğreniriz. Tamamen anda olabilir ve şu anda başınıza gelenlere odaklanabilirsiniz. Bu, öz farkındalığınızı geliştirmeye çalışırken harika olabilir. Çünkü odaklanabileceğiniz tek şey, aklınızdan geçen diğer endişeler veya düşünceler değildir. Aklınızdan geçenleri siz seçerek, yönlendirebilirsiniz.

Tamamen an’da olduğunuzda, o an’da sahip olduğunuz tüm duygu ve hislere odaklanabilirsiniz.

O zaman şu anda yaşayabilir ve öz farkındalık nedir anlarız. Sahip olduğunuz olumsuz duygu ve duygular üzerinde çalışabilir ve o anda başka hiçbir şey düşünmediğiniz için bunların daha fazla farkına varabilirsiniz. Kendini aldatmanın birçok aşaması vardır ve kronikleşebilir. Hoş olmayan gerçekleri reddederek başlıyoruz. Ardından, olayları en aza indiririz – gerçekleri kabul ederiz, ancak eylemimizi rasyonelleştiririz. Son olarak, sorunu başkalarına yansıtırız. Sorunu kabul ediyoruz, ancak bunun sorumluluğunu değiştiriyoruz. Bu başkasının hatası, bizim değil. Farkındalık hakkında detaylı ipuçlarını şu linkte inceleyebilirsiniz:

📲 Bilinçli Farkındalık Egzersizi 🥇

Mindfullness Tekniği ile Yaşamı Düzenlemek

Hayatlarımız hakkında kendimize anlattığımız hikayeler sadece görüşlerimizi şekillendirmekle kalmaz, aynı zamanda kim olduğumuzun bir parçası olurlar. “Neden?” sorularını sormak yerine, “Ne?” sorularıyla üretken öz iç görüyü artırmaya odaklanmalıyız. Bu, ödüllendirici olmayan düşünceleri önler. Doğru ve yapıcı soru tekniklerini geliştirmeliyiz:

“Neden bu kadar kötü hissediyorum?” yerine: “Beni kötü hissettiren durumlar nelerdir ve ortak noktaları nelerdir?”

“Neden benim hakkımda böyle söylediler?” yerine:  “Daha iyi bir iş çıkarmak için gelecekte atmam gereken adımlar nelerdir?”

Tüm bu adımları tek başınıza keşfetmek ve uygulamak yorucu olabilir. Kendi yaşamınız ve duygu-düşünceleriniz üzerine etkili gelişim adımları için bizimle iletişime geçebilirsiniz. Sizlere uzman yaşam rehberliği desteği ile size yardımcı olmak için buradayız. Bizimle hemen iletişime geçerek, stres faktörlerini nasıl ortadan kaldıracağınız ve hayatı nasıl kolaylaştıracağınızı planlamaya başlayın.

👨‍⚕️ Dr. Bora Küçükyazıcı
Tıp Doktoru 🧠 NöroPsikoloji PhD

🏠 Brain Center ® İstanbul ☯️ Kişisel Gelişim Merkezi
Ritim İstanbul AVM, Maltepe – İstanbul 🌍

Meditasyon Randevusu 📲  0216 688 77 78 

doktor bora küçükyazıcı
Brain Center İstanbul Kişisel Gelişim Merkezi

Sık sorulan sorular ve cevaplar: öz farkındalık nedir?

Soru 1: Öz farkındalık ne işe yarar?

Özünde, öz-farkındalık, dikkatinizi içe doğru kendinize çevirebilmektir . Dikkatimizi içimize çevirerek özelliklerimizin, davranışlarımızın, duygularımızın, inançlarımızın, değerlerimizin ve motivasyonlarımızın daha fazla farkına varabiliriz. Kişilerin kendilerini görme, eksikliklerini kabul etme ve güçlü yanlarını benimseme yetenekleri, büyük bir özgüven artırıcıdır. Yanlış olduklarını kabul etmenin veya bir şeyi anlamamanın sorun olmadığını bilmek, onları büyümek için hazırlar. Yeteneği kabul etmek aynı zamanda güven oluşturur.

Soru 2: Öznel farkındalık nedir?

Kişisel farkındalık, liderliğin yeni moda sözcüğüdür ve son zamanlarda bir liderin sahip olabileceği en önemli özelliklerden biri olarak müjdelenmiştir. Öz-farkındalığın Duygusal Zekada önemli bir faktör olduğu söylenir. Kendinizi tanımayı ve üstün veya eksik olduğunuz alanların farkında olmayı içerir.

Soru 3: Öz Farkındalık nasıl oluşturulur?

Sosyal-duygusal öz-farkındalık, düşüncelerinizi, duygularınızı ve değerlerinizi anlama yeteneğine sahip olmak ve bu faktörlerin davranışınızı nasıl etkilediğini bilmek anlamına gelir. Bu anlayışa, güveninizi, motivasyonunuzu ve büyüme arzunuzu korurken, güçlü ve zayıf yönlerinizi açık fikirli ve gerçekçi bir şekilde değerlendirme kapasitesi de eklenir.

Soru 4: Farkındalık yaratmak nasıl olur?

Kişisel farkındalık bir spektrumdur ve uygulama ile hepimiz gelişebiliriz. Yazma, günlük olarak uygulanabileceğinden , öz farkındalığı artırmada özellikle yardımcı olabilir . Yazımızı yeniden okumak aynı zamanda bize düşüncelerimiz, duygularımız, davranışlarımız ve inançlarımız hakkında daha derin bir fikir verebilir. Kişilerin duygularını tanımlayabilmeleri gerekir. Hayal kırıklığı ve öfke arasındaki farkı öğrenmek, öğrencilerin duygularını yönlendirmelerine yardımcı olacaktır. Duyguları, düşünceleri ve eylemleri arasındaki bağlantıyı fark ederek, bu duygulara hitap edebilir ve onlara uygun şekilde tepki verebilirler.

Soru 5: Kişisel farkındalık nasıl arttırılır?

Gerçek, dürüst geri bildirim, bu zayıf noktaları görmenizi ve bu alanlardaki performansınızı artırmanızı sağlayacaktır. Kendinin farkında olmayı öğrenmek, yetişkinler için bile kolay değildir, bu da öğrencilere özfarkındalık öğretmeyi göz korkutucu hale getirebilir.

Dr. Bora Küçükyazıcı

👨‍⚕️ Tıp Doktoru 🧠 Nöro-Psikoloji PhD olarak Brain Center İstanbul kurucusu, dikkat testi ölçümleri, evlilik terapisti, ilişki danışmanı, meditasyon eğitmeni ve nefes terapistidir. 🎯 Nörobilim gelişmeleri ve spritüel kişisel gelişim alanlarında köşe yazıları yayınlamaktadır. 🌌 Pleiades meditasyon tekniği ile kozmik yeniden bağlantı konusunda seanslar düzenlemektedir. 📺 Psiko-Sinema yazıları ile film analizleri ve gizli ipuçlarını kaleme almaktadır. 🔎  Antik çağ arkeolojisi ve tarih öncesi medeniyetler hakkında araştrma ve incelemeler yapmaktadır.📸 Amatör gezgin ve fotoğrafçı olarak Türkiye ve dünyayı keşfetmektedir. 📲 Instagram profili buradadır. 📍 DoktorTakvimi profili buradadır. Doktor Bora Küçükyazıcı tarafından verilen eğitim ve seminerleri burada inceleyiniz.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Konuşmayı Görüntüle
Randevu İletişimi
Hangi konuda randevu istiyorsunuz?